Trilogia valorilor

Cu mult înainte de 1939, Lucian Blaga începe să dezbată cele mai însemnate probleme ale esteticii în scrierile de tinereţe, abia apoi a început proiectarea Trilogiei valorilor. Chiar dacă nu a abordat esteticul sub toate valenţele lui, în eseul Artă şi valoare, primul din Trilogia valorilor, Blaga a elaborat mai mult decât un tratat, deoarece priveşte problemele estetice din perspectiva unei viziuni metafizice.

“Avem anume o lăuntrică certitudine că tocmai în momentul de faţă se impune o estetică în cadrul unei viziuni metafizice. Hrănim de mult timp credinţa secretă că teoriile estetice nu sunt niciodată mai fertile că tocmai în epocile când ele se rostesc în numele unei metafizici oarecare şi sub ameninţarea unei oşteşti osânde, caducitatea teoriilor metafizice se constată desigur, fără apel, cu istoria la îndemână”.

Studiile din Artă şi valoare, precum şi din următoarele componente alte Trilogiei valorilor pornesc de la premisele postulatelor teoretice expuse în primele două trilogii.

“Modalităţile cognitive teoretizate în Cunoaşterea luciferică, Orizont şi stil şi Geneza metaforei şi sensul culturii sunt folosite ca instrumente investigatoare […] spre a demonstra influenţa exercitată de categoriile stilistice asupra desfăşurării observaţiei experimentale şi a construcţiilor teoretice”.

În Artă şi valoare s-a demonstrat credinţa lui Blaga într-o filosofie a istoriei care nu culminează cu o metafizică. O astfel de filosofie poate spune multe dar cu siguranţă nu poate spune totul, sau cel puţin tot ce ne-am aştepta să descopere. O filosofie care nu ascunde în ea sau nu descoperă prin demersurile ei nicio metafizică rămâne o filosofie fără miez, spune Blaga.

Prin eseul Despre gândirea magică, Lucian Blaga s-a apropiat cel mai mult de Leo Frobenius. În prima parte, Mit şi magie, Blaga ne-a spus că nu era pentru prima oară când interesul său se îndreaptă spre probleme ce pun spiritul în legătură cu gândirea magică.

“Mitul e încercarea de a releva un mister cu mijloace de imaginaţie”.

Întâlnim la Blaga, dar şi la Frobenius nenumărate exemple de reprezentări mitice, de la desenele primitivilor de pe pereţii peşterii care le-au ţinut loc de adăpost, până la vânătorii din Africa şi până în epoca modernă. Interesant pentru această gândire este autenticitatea ei, valabilitatea ei, pe care nimeni nu o pune la îndoială.

“Gândirea magică implică întotdeauna ideea, fie a unei substanţe magice, fie a unei gândiri magice. Cât despre substanţă sau puterea magică nu s-ar putea spune deocamdată mai mult decât că ele sunt misterioase în ele însele, comportându-se cu totul paradoxal. Cu alte cuvinte ideea substanţei sau a puterii magice nu am putea-o socoti ca o încercare revelatorie deplină în raport cu un mister, căci ea însăşi se declară ca o prelungire a misterului. […] Ideea magicului nu este ca orice mit, o convertire imaginară a misterului”.

Leo Frobenius caracterizează sub acest unghi toată cultura Africii. Călătorind şi locuind pe acest continent, printre băştinaşi, reuşind să surprindă viaţa total diferită a africanilor de cea a europenilor, a reuşit şi să rezolve misterele vânătorilor şi localnicilor din triburile primitive ale Africii. De la sângele antilopei şi puterea lui imunizatoare pentru vânător, până la locurile de jertfă şi la incantaţiile făcute pentru animalele protectoare şi pentru cei care le vânau pentru a-si asigura hrana, toate apar drept componente de bază ale unei culturi aparte. Prin magie, africanii au găsit esenţa lucrurilor în care au văzut un efect mai puternic decât realitatea.

Blaga considera totuşi expresia de gândire magică ca fiind destul de precară, pentru că el considera că nu există o gândire magică la propriu ci doar o gândire care ar uza de ideea magicului.

“Magicul nu ţine de funcţia gândirii ci de materialul ei”.

În acest eseu, polemica referitoare la cei doi filosofi ai culturii care l-au influenţat pe Blaga, deserveşte nevoia de evidenţiere faptului că magismul a primit cele mai diverse abordări de-a lungul timpului.

“Atât unul cât şi celălalt înţeleg magicul ca un atribut prin excelenţă şi exclusiv al anumitor culturi, şi amândoi învestesc magicul în aceste cazuri cu o putere decisivă şi totală de a crea stilul însuşi al acestor culturi. E de necrezut câte erori încap într-o singură propoziţiune. Să nu pierdem din vedere că Frobenius ne vorbeşte despre sufletul magic la culturii hamite, iar Spengler despre sufletul magic al culturii arabe, ca şi cum s-ar delimita cu aceasta nişte fenomene, care singure beneficiază de izvoare magice. Şi să nu pierdem din vedere că atât pentru Frobenius cât şi pentru Spengler, însuşi stilul mai mult, toate particularităţile stilistice ale pomenitelor culturi, ar fi expresia directă a magicului”.

Frobenius distinge în studiul său două tipuri de culturi, cea care are ca temei spaţiul-boltă şi cea bazată pe spaţiul-infinit. Astfel, Frobeius ilustrează cele două tipuri de culturi prin cultura hamită şi cultura etiopă.

Triburile hamite sunt conduse de alte obiceiuri şi credinţe, iar asupra dezastrului hamitul are o singură armă infailibilă: miracolul. Astfel magismul ar fi, în accepţiunea lui Frobenius, cel mai de seamă argument împotriva fatalităţii în spaţiul-boltă. Cultura hamită nu cunoaşte vreo emoţie într-un sens mai profund. De cealaltă parte, cultura etiopă este reprezentanta spaţiului infinit, iar ceea ce defineşte viaţa spaţiului infinit este comuniunea perfectă de viaţă şi moarte cu natura.

Lucian Blaga a precizat că datorită acestui aspect nu am mai avea ce să-i reproşăm lui Frobenius. El nu a făcut decât să caracterizeze două culturi din care şi-a extras seva filosofia istoriei sale, dar, Blaga a spus că din punct de vedere filosofic, studiul lui Frobenius este cel puţin suspect şi nu poate pleda în favoarea sa.

“Misticismul etiop ar fi obârşit în sentimental spaţiului infinit câtă vreme magismul hamit s-ar explica prin sentimentul spaţiului boltă. […] Să luăm bine seama: reducţia explicativă propusă de Frobenius nu este totdeauna de natură stilistică, ci uneori de natură dialectică, ba câteodată de natură forţat dialectică. (…) În orice caz metoda lui Frobenius e inoportună mai ales atunci când căutăm să reducem o cultură la temeiul ei de bază, de natură stilistică”.

Blaga are aceeaşi poziţie şi asupra gândirii lui Spengler care, nu a făcut decât să-şi însuşească teoria lui Frobenius şi să o aplice culturii arabe. Ceea ce îi deosebeşte pe cei doi, a descoperit Blaga, este doar materialul documentar: Frobenius a mers pe calea unei documentaţii etnologice, în timp ce Spengler a urmat un drum istoric de mare amploare.

Blaga nu a fost în totalitate de acord cu predecesorii săi, dar el nu duce mai departe această polemică pentru că,

“… nu e întotdeauna agreabil să umbli cu arcul după nălucile altora”.

În lucrarea Religie şi spirit, Lucian Blaga şi-a propus să demonstreze cum se construiesc valorile religioase ale spiritului uman.

“Cert, despre religie se poate scrie adoptându-se varii puncte de vedere. Din parte-ne anunţăm planul de a expune în câteva linii mari o filosofie a religiei, adică principal de-a considera fenomenul religios după metode şi sub unghiuri proprii filosofiei”.

În plan secundar se ascunde însă şi aversiunea lui Blaga faţă de religia în care a fost născut şi crescut, în familia unui preot care nu credea neclintit în Evangheliile pe care le citea în Biserică. Pe acest fundal se citeşte dorinţa lui Lucian Blaga de a defini religia şi de a o înţelege în deplinătatea ei. El nu se transformă într-un desăvârşit istoric al religiei, vrea doar să reflecteze asupra diferitelor religii existente pe pământ şi să pătrundă în adâncul fiecăreia dezvăluindu-i misterul.

“Religia circumscrie, în oricare din variantele ei, capacitatea de autototalizare sau de autodepăşire a fiinţei umane în corelaţie ideală cu toată existenţa dar mai ales în corelaţie ideală cu ultimele elemente sau coordonate ale misterului existenţial în genere pe care omul şi le revelează sau şi le scoate relevate prin plăsmuiri de natură stilistică”.

Omul, fiind definit ca existenţă în orizontul misterului, se raportează la acest mister prin dorinţa de a-l revela. Iar aceste încercări de revelare se desfăşoară de fiecare dată în sfera unui stil.

“Prin religie fiinţa umană se autototalizează în faţa ordinei ce şi-o revelează, adică fiinţa umană participă la ordinea în chestiune, cu cunoaşterea, cu afectele, cu voinţa, cu presimţirea cu intuiţia, cu imaginaţia şi cu tot fondul subconştient al dorinţelor şi speranţelor, al erosului său, mai mult cu tot felul de a gândi raţional şi iraţional, mai mult chiar cu tot felul să de a gândi şi de a simţi magic”.

Metafizica, spune Blaga, aspiră şi ea la revelarea misterului, dar ea alege o cale mai liberă, mai degajată în raporturile sale cu omul şi urmează mai mult calea cunoaşterii.

“În creaţia metafizică nu intervine necondiţionat procesul de autototalizare sau de autodepăşire a fiinţei umane. În orice religie se stabileşte însă neapărat o corelaţie ideală între procesul de autototalizare sau de autodepăşire a fiinţei umane şi chipul sub care se face revelarea coordonatelor existenţei. Datorită corelaţiei acesteia se face că toate plăsmuirile mitice sau metafizice incluse în orice religie răspund mai mult sau mai puţin unor dorinţe, făţişe sau subconştiente, ale fiinţei umane”

Blaga a admis că misticii realizează o stare de supraconştiinţă cu o intensitate superioară tuturor celorlalte, dar nu a admis că această supraconştiinţă se realizează în aceleaşi coordonate stilistice ca şi fenomenele creatoare de cultură.

(Bibliografie: Trilogia Valorilor – Lucian Blaga, Cultura Africii – Leo Frobenius, Declinul Occidentului – Oswald Spengler)

Lucky number S(l)even

Când văd partea plină a paharului, mi se pare că multe s-au schimbat în decursul celor 3 ani de când sunt la Cluj și multe s-au schimbat în bine, inclusiv eu :D. Când văd partea goală, în loc să mă fac că plouă, mă încrâncenez să găsesc soluții, deh… echilibrul.
 
Anul trecut vă spuneam cum pe 7.07.2007 am plecat de la Ineu, cu tolba plină de dorințe, cu desaga de speranțe în spate și cu amintirile unei copilării fabuloase și a unei adolescențe pierdute între vârste, îngrămădite în toate cotloanele inimii mele. Și, abia acum după 3 ani vă pot spune cu mâna pe inimă că felul acesta definitiv și foarte entuziast în care am plecat trebuia să-l fi experimentat la 18 ani, m-ar fi ajutat enorm să am parte de această plecare la 18 ani, aș fi crescut cu mult mai mult, m-aș fi maturizat cu mult mai frumos. Dar cineva a avut alt plan, în care eu mai trebuia să copilăresc, în care eu trebuia să ajung la Oradea, în care eu mai trebuia să fiu legată de Ineu, în care trebuia să mă leg și mai tare de Ineu. Planul acelui cineva (de sus ?!?), a ieșit și nu pot face decât să mulțumesc pentru el. În momentele de deznădejde vreau la Ineu și mă bucur să pot merge acolo măcar cu gândul dacă nu chiar fizic, pentru tot ce a fost frumos :) Nici să vreau (deși asta nu se va întâmpla) și nu aș putea uita de unde am plecat.
 
Revenind în Ardeal, pe unde “doru’ m-o purtat”, vorba lui Bocșa și a cântecului, mă gândesc cât de inutile sunt alte șcenarii. Cum ar fi fost dacă veneam mai devreme? Cum ar fi fost dacă nu aș fi venit deloc? Cum ar fi și ce-o păți? Nu au rost… ideea e că sunt aici, că 7-le ăla din 2007 a fost cu noroc, că l-a bătut pe un alt 7 de la începutul secolului 21 care m-a pus la pământ, care la rândul său are legătură cu un alt 7 din anii ’50 și care e motivul pentru care eu exist. Și uite așa, cine știe ce alte date de 7 îmi vor mai schimba viața și cine știe ce alți oameni vor fi atunci prin preajmă.

Un fel de Meșteru’ Manole

Faptul că obosești nu este de fiecare dată o consecință a faptului că ai muncit mult ci mai bine zis o urâtă urmare a faptului că ai muncit degeaba. Cum am ajuns la această concluzie? Greu… după o săptămână de construit în timpul zilei și de găsit totul năruit în fiecare dimineața. Apoi ca un mare și sârguincios meșter am luat totul (sau aproape totul) de la capăt. Ce simplu comentariu la Meșteru’ (lu’ pește) Manole, nu?… și când mă gândesc la anii de școală în care avem nevoie de culegeri de comentarii ca să pricepem.
 
Mai am o săptămână de luptă cu morile de vânt (sper să mai fie numai una, SPER, deși știu că nu va fi), așa că vin și vă întreb: pe cine trebuie să zidesc ca să rămână în picioare construcția mea?
 
Vă doresc o săptămână “mai” bună :D

Cât costă o secundă de fericire?

Nu am răsfoit o revistă glossy de secole. Contrar a ceea ce ziceau unii nu am fost o cosmogirl. Citeam pe vremuri UNICA și atât (mă relaxa), de 3 ani am renunțat, am alte priorități și nu mă mai poate relaxa o revistă. În plus multe sunt foarte scumpe, nu vreau să dau 10-15 lei pe o revistă când la prețul acesta îmi cumpăr o carte.
 
În fine, mi-am luat zilele trecute la ofertă 2 reviste. Două la preț de 6,5 lie. CSÎD și The ONE. La The ONE nici nu puteam să-i văd coperta, dar ajunsă acasă am descoperit că era numărul aniversar de 6 ani. Nu cunosc această revistă, știu doar că o conduce Esca, iar asta nu-mi spune mai nimic. Dar, ce vreau să vă povestesc este altceva. Am găsit în paginile ei un interviu cu Teo Trandafir, 2 pagini cu scris mare, atât. Nu mai știam nimic de Teo, doar că intrase în politică și oricum nu am judecat această mișcare, treaba ei.
 
Interviul e simplu, e chiar scurt, dar e foarte bun. Teo mi-a plăcut mereu, de azi îmi place mai mult. Întrebările mi-au părut stupide, unele, dar răspunsurile au fost de fiecare dată geniale. La orice întrebare banală Teo a răspuns complex, la orice aluzie încordată, Teo a răspuns clar și relaxat. Dar mai presus de toate, Teo a răspuns la următoarea întrebare:
 
The ONE: Există lucruri fără preț pe care ai fi dispusă să dai toți banii?
 
Teo: Lucrurile fără preț nu pot fi cumpărate de fel. De pildă fericirea. Cât costă o secundă de fericire? Nu poți să o cumperi, trebuie să o meriți. Fericirea este ceva după care alergăm în fiecare clipă a vieții noastre; ni se întâmplă rar, dar ne place atât de tare, încât continuăm să alergăm după ea. Și de fiecare dată primim cu porția. dacă nu ar fi nor, nu am înțelege soarele, dacă nu ar fi necazul, nu am înțelege fericirea, dacă nu ar fi rău, nu am înțelege ce e bine.
 
Pentru mulți acestea sunt doar truisme aruncate în paginile unei reviste pentru femei, dar nu contează, fiecare poate înțelege ce vrea și fiecare poate răspunde în sinea lui la întrebarea din titlu.

Să vă povestesc și eu despre Firmin

Titlu: Firmin
Autor: Sam Savage
Traducere: Vali Florescu
Editura: Polirom, 2009
Nr. pagini: 251
Preț: 22 de lei în Cărturești
Citită în aprilie
Nota: 8, dar sunt convinsă că unii vor da mai mult
 
Fără îndoială înainte de a citi cartea am citit zeci de recenzii d-ale ei de net. Părea că această carte era pe placul tuturor. Și, cum să nu fie dacă în ea este vorba despre un “șobolănuț” îndrăgostit de cărți și de lectură?
 
Deși îmi cumpărasem cartea de ceva vreme m-am apucat de ea târziu convinsă fiind că o să-mi placă la nebunuie și o s-o termin repede. Nu a fost însă chiar așa. Să vă explic de ce:
 
Trecând peste faptul că am avut de-a face cu un șobolan genial care a citit mai multe cărți decât toate “blogurile cititoare” la un loc, Firmin mi s-a părut nițel antisocial și poate chiar un personaj șters. M-am războit în sinea mea puțin cu Sam Savage pentru că nu a făcut dintr-un erou cu un asemenea potențial o figură demnă de a ajunge umană nu doar la nivel intelectual. Firmin nu și-a depășit condiția, deși avea toate indiciile spre reușită. Apoi, el nici măcar nu a ajuns la un statut demn de un animal care poate fi mai mult decât atât. S-a ratat în relația cu oamenii pe care-i iubea, nu a ieșit în fața acestora așa cum avem atâtea exemple în literatură de animale “deștepte” care se împrietenesc cu oamneii. Aspectul acesta m-a dezamăgit.
 
Cartea are un subtitlu: Aveturile unei vieți subterane, subtitlu care nu se justifică decât la un nivel “șobolănesc”, adică nu știu exact ce a numit autorul, aventuri? Faptul că Firmin era să moară de câteva ori și apoi a reușit să aibă o relație ciudată cu un ciudat autor de cărți SF? Acestea au fost toate aventurile? Sau faptul că Firmin era o enciclopedie de carte, muzică și film care până la urmă nu i-a folosit la nimic?
 
Nici nu știu exact cum să cataloghez această carte. Nu pot zice că nu mi-a plăcut pentru că a fost o carte despre cărți și plăcerea de a le “devora”, dar nici nu pot zice că mi-a plăcut, deoarece m-a dezamăgit puțin. A fost o carte destul de tristă și de (mă scuzați) fără mesaj. M-am așteptat la o comoară pe care să o povestesc nepoțilos și m-am trezit cu o cărticică destul de anostă de care am tras mai bine de o săptămână.
 
Pentru că au fost foarte mulți care au recomandat această carte din inimă o recomand și eu. Poate am trecut eu printr-o perioadă în care nu eram chiar așa de sensibilă și de aceea nu m-a atins, așa că pe voi, cei care nu ați citit-o încă s-ar putea să vă “atingă” :D

Despre aripi

Era odată un rege vestit care primise în dar doi pui de şoim pe care se grăbi să-i încredinţeze Maestrului Crescătoriei de şoimi ca acesta să-i antreneze. După câteva luni, maestrul îl înştiinţă pe rege că unul dintre şoimi era perfect antrenat.

„Şi celălalt?”, înrebă regele?

„Îmi pare rău, sire, dar celălalt şoim se poartă ciudat; a fost poate atins de o boală rară pentru care nu se găseşte leac. Nimeni nu reuşeşte să-l desprindă de pe creanga pe care a fost aşezat în prima zi. În fiecare zi, un servitor trebuie să se caţere până la el pentru a-i aduce mâcarea.”

Regele chemă feluriţi veterinari şi vraci şi mari cunoscători în ale bolilor, dar niciunul nu reuşi să-l facă pe şoim să zboare.

Li-l dădu în grijă şi curtenilor, generalilor, sfetnicilor celor mai învăţaţi, dar nimeni nu izbuti să dezlipească şoimul de pe creangă.

De la fereastra sa, regele îl putea vedea stând nemişcat în copac zi şi noapte. Într-o bună zi, dădu un decret prin care le cerea supuşilor ajutor în privinţa şoimului.

În dimineaţa următoare, regele deschise fereastra şi spre marea sa uimire, văzu şoimul zburând superb printre copacii din grădină.

„Aduceţi-mi pe cel care a făcut această minune”, porunci el. La puţină vreme îi aduseră un tânăr ţăran.

„Tu ai făcut şoimul să zboare? Cum ai făcut? Eşti cumva vrăjitor?”, îl întrebă regele.

Intimidat şi bucuros, tânărul îl lămuri:

„N-a fost greu, înălţimea ta. N-am făcut decât să tai creanga. Şoimul şi-a dat seama că are aripi şi a început să zboare.”

Uneori, Dumnezeu îi permite cuiva să taie creanga de care stăm agăţaţi cu străşnicie, pentru a ne da seama că avem aripi.

Povestire din volumul Noi avem aripi – de Bruno Ferrero.

Sursa foto

Universitățile din străinătate vs. Universitățile românești

Mai trec uneori prin faze nasoale în care îmi vine să-mi bag picioarele în sistemul educațional românesc și mai ales în infailibilitatea profesorilor, și atunci caut să-mi alin amarul sau poate dimpotrivă să-mi alimentez sentimetele negative intrând pe un site care mie personal îmi place foarte mult și-l consider extrem de util (deschizător de minți): Campus News. Aici am dat zilele trecute peste niște interviuri susținute de câțiva studenți/masteranzi/doctoranzi români care au avut prilejul să plece cu o bursă (în acest caz burse oferite de FDP) în străinătate. În multitudinea de experiențe povestite s-au remarcat părerile lor vis a vis de imensele diferențe dintre Universitățile la care au avut șansa să studieze în străinătate și Universitățile pe care le-au absolvit sau nu în România.

Vă las și pe voi să judecați… (am selectat din interviuri părțile referitoare la acest subiect)

FDP: Care sunt principalele diferente pe care le-ai observat intre modul de predare si de studiu olandez si cel pe care il stiai de acasa?

Raluca Hritcu: Profesorii nu vin sa predea, ei vin sa dezbata, sa provoace la discutii, sa modereze, sa starneasca idei. Nimeni nu dicteaza, cursurile sunt uploadate imediat dupa curs pe o platforma digitala pe care fiecare student o poate accesa prin intermediul parolei si al userului personal. Temele nu se inmaneaza profesorului, ci se incarca pe aceasta platforma, pana la termenul limita stabilit de profesor. iar daca termenul limita trece, sistemul se blocheaza si tema netrimisa devina astfel nula. Fara exceptii. Studentii vin la cursuri sa dezbata, sa provoace la randul lor idei, sa-si valideze propriile idei, sa-si astampere o sete. E jenant aici sa nu ai ce spune, sa nu participi la discutii, sa nu-ti fi citit teoria dinainte. Fata de profesor si mai ales fata de colegii tai.

Nu-mi place in sistemul romanesc faptul ca de multe ori manualul de pe care invatam era cel al profesorului de la curs, desi nu era neaparat cel mai bun de pe piata sau desi era scris cu multi ani in urma. In plus, aici, pentru prima data de cand sunt in scoala, mi se spune Raluca de catre profesori, desi pronuntia e atat de dificila pentru ei, incat numele meu devine Racula sau Raruca sau cine stie cum. Dar ei incearca sa tina comunicarea la un nivel cat mai personal. In Romania am fost mereu Hritcu. Si inca un lucru mic: imi amintesc si acum cat tremuram pe la usile din ASE, cautand un profesor. Mi-era frica sa bat la usa, nu-mi dadeam seama daca e un moment bun sau nu, cat de dispus e profesorul respectiv sa comunice atunci cu mine. Aici toti au birouri cu pereti de sticla, iar usa e de cele mai multe ori deschisa, poti vedea oricand daca profesorul e ocupat sau nu, daca e un moment bun sa-i ceri un sfat. Apropierea asta mi se pare benefica si demna de urmat ca model.

FDP: Cum ai perceput sistemul olandez de studiu comparativ cu cel romanesc?

Cosmin Neamtu: In cadrul sistemului olandez, nivelul de studiu in general este mai ridicat, structura anului universitar si a graficului activitatilor de invatamant este mai diferita (dar intr-un sens pozitiv), iar cursurile sunt la un nivel competitiv ridicat. Desi nu cred ca un student mediu in cadrul sistemului olandez este mult mai bine pregatit decat unul provenit din sistemul romanesc, facilitatile pe care universitatile de aici le pot oferi sunt mai consistente si diversificate.

Nu vreau acum sa fac o paralela si sa spun ca un student trebuie sa plece din tara pentru a invata sau a se afirma (acestea se pot realiza foarte bine si acasa), insa am observat ca datorita unui cumul de factori la care este expus (de natura educationala, financiara, sociala), studentul este dispus sa invete, sa munceasca si sa se implice ceva mai mult decat ar fi facut-o in mod normal. Deci ramane doar o problema de vointa…

FDP: Care sunt, pentru tine, cele mai importante diferente dintre studiul intr-o universitate britanica si una romaneasca?

Tudor Hanea: Cred ca diferentele intre cele doua sistem educationale sunt prea multe pentru a fi enumerate aici. Cu totii stim vechea poveste despre anacronismul sistemului romanesc si axarea pe practica a celui din strainatate. Probabil ca cine citeste acest interviu cunoaste deja aceste aspecte. Vreau doar sa punctez trei lucruri care mie cel putin mi s-au parut extraordinar de folositoare:

1. Seminariile sunt mult mai interactive. De obicei, la fiecare seminar un student prezinta o lucrare/studiu pe un subiect dat. Facand acest lucru la fiecare materie inveti sa iti exprimi ideile si sa duci pana la capat o prezentare. In Romania lucrurile sunt mult mai rigide si de multe ori termini facultatea fara sa fi deschis de prea multe ori Power Point-ul, daramite sa vorbesti in public.

2. Toti studentii isi trimit eseurile pe un site specializat de anti-plagiat numit ,,turnitin”. In acest fel se exclude posibilitatea de a folosi acelasi eseu cu un coleg, de a plagia materiale de pe internet, etc. Fiecare eseu primeste un scor ce reflecta cat de mult din continutul sau este identic/seamana cu alte eseuri sau lucrari publicate. In mod evident, un scor ridicat poate duce la exmatricularea studentului in cauza. Din punctul meu de vedere o solutie asemanatoare se poate implementa si in Romania. Va dati seama cate eseuri vor fi descoperite ca fiind identice? Pe de alta parte eu sunt convins ca daca s-ar aplica acelasi tratament si manualelor universitare am avea niste rezultate interesante.

3. Examenele se desfasoara in afara universitatii cu supraveghetori externi. Fiecare student sta singur in banca iar de multe ori ai in jur colegi care dau examene la alte materii. orice fel de echipament electronic este obligatoriu inchis si pus intr-o punga la baza pupitrului, astfel eliminandu-se complet posibilitatea copierii.

FDP: Relatiile dintre profesori si studenti ti se par diferite fata de cele din tara?

Mihaela Verman: Aici in Olanda profesorii in general pun in fata ce ai facut bine si astfel iti dau curaj, chiar daca ai gresit. De asemenea, par si mult mai deschisi. Chiar si in Romania in timpul facultatii vedeam profesorii foarte disponibili sa stea de vorba cu noi, insa perceptia generala era ca intre profesor si studenti exista un perete de sticla. Nu-mi dau seama de cauza acestuia: poate amfiteatrele pline de la cursuri, poate pur si simplu ca intrand in facultate te simti mic pe langa profesori, care au un anumit statut si o anumita prestanta. Iar perceptiile initiale au inertie mare, din pacate. Unul dintre cele mai dificile cursuri din facultate avea o asemenea “aura” de celebritate din pacate negativa, incat din anul I deja aflai de la colegii mai mari ca urma sa vina cursul acela la care multi vor avea restanta. In mod straniu, profesorul incerca sa se apropie de noi si chiar explica foarte bine. Nu era nevoie decat de efortul de a veni la cursuri si de a citi cursul precedent. Daca nu sustineai efortul, intr-adevar era extrem de dificil. Acum chiar folosesc unele notiuni invatate acolo. Dar studentii trebuie si putin impinsi de la spate sa nu lase pe maine (sesiune) ce pot face astazi. Temele, rezumatele, (toate notate), lucrarile de control eventual pot fi o metoda de a face aceasta. Bineinteles acest lucru presupune si mai multa munca din partea profesorilor si a asistentilor de la seminar.
Cred ca entuziasmul si transmiterea acestuia catre student lipsesc cel mai mult in cadrul invatamantului romanesc.

Din interviurile bursierilor FDP.