Un fel de Meșteru’ Manole

Faptul că obosești nu este de fiecare dată o consecință a faptului că ai muncit mult ci mai bine zis o urâtă urmare a faptului că ai muncit degeaba. Cum am ajuns la această concluzie? Greu… după o săptămână de construit în timpul zilei și de găsit totul năruit în fiecare dimineața. Apoi ca un mare și sârguincios meșter am luat totul (sau aproape totul) de la capăt. Ce simplu comentariu la Meșteru’ (lu’ pește) Manole, nu?… și când mă gândesc la anii de școală în care avem nevoie de culegeri de comentarii ca să pricepem.
 
Mai am o săptămână de luptă cu morile de vânt (sper să mai fie numai una, SPER, deși știu că nu va fi), așa că vin și vă întreb: pe cine trebuie să zidesc ca să rămână în picioare construcția mea?
 
Vă doresc o săptămână “mai” bună :D

Cât costă o secundă de fericire?

Nu am răsfoit o revistă glossy de secole. Contrar a ceea ce ziceau unii nu am fost o cosmogirl. Citeam pe vremuri UNICA și atât (mă relaxa), de 3 ani am renunțat, am alte priorități și nu mă mai poate relaxa o revistă. În plus multe sunt foarte scumpe, nu vreau să dau 10-15 lei pe o revistă când la prețul acesta îmi cumpăr o carte.
 
În fine, mi-am luat zilele trecute la ofertă 2 reviste. Două la preț de 6,5 lie. CSÎD și The ONE. La The ONE nici nu puteam să-i văd coperta, dar ajunsă acasă am descoperit că era numărul aniversar de 6 ani. Nu cunosc această revistă, știu doar că o conduce Esca, iar asta nu-mi spune mai nimic. Dar, ce vreau să vă povestesc este altceva. Am găsit în paginile ei un interviu cu Teo Trandafir, 2 pagini cu scris mare, atât. Nu mai știam nimic de Teo, doar că intrase în politică și oricum nu am judecat această mișcare, treaba ei.
 
Interviul e simplu, e chiar scurt, dar e foarte bun. Teo mi-a plăcut mereu, de azi îmi place mai mult. Întrebările mi-au părut stupide, unele, dar răspunsurile au fost de fiecare dată geniale. La orice întrebare banală Teo a răspuns complex, la orice aluzie încordată, Teo a răspuns clar și relaxat. Dar mai presus de toate, Teo a răspuns la următoarea întrebare:
 
The ONE: Există lucruri fără preț pe care ai fi dispusă să dai toți banii?
 
Teo: Lucrurile fără preț nu pot fi cumpărate de fel. De pildă fericirea. Cât costă o secundă de fericire? Nu poți să o cumperi, trebuie să o meriți. Fericirea este ceva după care alergăm în fiecare clipă a vieții noastre; ni se întâmplă rar, dar ne place atât de tare, încât continuăm să alergăm după ea. Și de fiecare dată primim cu porția. dacă nu ar fi nor, nu am înțelege soarele, dacă nu ar fi necazul, nu am înțelege fericirea, dacă nu ar fi rău, nu am înțelege ce e bine.
 
Pentru mulți acestea sunt doar truisme aruncate în paginile unei reviste pentru femei, dar nu contează, fiecare poate înțelege ce vrea și fiecare poate răspunde în sinea lui la întrebarea din titlu.

Să vă povestesc și eu despre Firmin

Titlu: Firmin
Autor: Sam Savage
Traducere: Vali Florescu
Editura: Polirom, 2009
Nr. pagini: 251
Preț: 22 de lei în Cărturești
Citită în aprilie
Nota: 8, dar sunt convinsă că unii vor da mai mult
 
Fără îndoială înainte de a citi cartea am citit zeci de recenzii d-ale ei de net. Părea că această carte era pe placul tuturor. Și, cum să nu fie dacă în ea este vorba despre un “șobolănuț” îndrăgostit de cărți și de lectură?
 
Deși îmi cumpărasem cartea de ceva vreme m-am apucat de ea târziu convinsă fiind că o să-mi placă la nebunuie și o s-o termin repede. Nu a fost însă chiar așa. Să vă explic de ce:
 
Trecând peste faptul că am avut de-a face cu un șobolan genial care a citit mai multe cărți decât toate “blogurile cititoare” la un loc, Firmin mi s-a părut nițel antisocial și poate chiar un personaj șters. M-am războit în sinea mea puțin cu Sam Savage pentru că nu a făcut dintr-un erou cu un asemenea potențial o figură demnă de a ajunge umană nu doar la nivel intelectual. Firmin nu și-a depășit condiția, deși avea toate indiciile spre reușită. Apoi, el nici măcar nu a ajuns la un statut demn de un animal care poate fi mai mult decât atât. S-a ratat în relația cu oamenii pe care-i iubea, nu a ieșit în fața acestora așa cum avem atâtea exemple în literatură de animale “deștepte” care se împrietenesc cu oamneii. Aspectul acesta m-a dezamăgit.
 
Cartea are un subtitlu: Aveturile unei vieți subterane, subtitlu care nu se justifică decât la un nivel “șobolănesc”, adică nu știu exact ce a numit autorul, aventuri? Faptul că Firmin era să moară de câteva ori și apoi a reușit să aibă o relație ciudată cu un ciudat autor de cărți SF? Acestea au fost toate aventurile? Sau faptul că Firmin era o enciclopedie de carte, muzică și film care până la urmă nu i-a folosit la nimic?
 
Nici nu știu exact cum să cataloghez această carte. Nu pot zice că nu mi-a plăcut pentru că a fost o carte despre cărți și plăcerea de a le “devora”, dar nici nu pot zice că mi-a plăcut, deoarece m-a dezamăgit puțin. A fost o carte destul de tristă și de (mă scuzați) fără mesaj. M-am așteptat la o comoară pe care să o povestesc nepoțilos și m-am trezit cu o cărticică destul de anostă de care am tras mai bine de o săptămână.
 
Pentru că au fost foarte mulți care au recomandat această carte din inimă o recomand și eu. Poate am trecut eu printr-o perioadă în care nu eram chiar așa de sensibilă și de aceea nu m-a atins, așa că pe voi, cei care nu ați citit-o încă s-ar putea să vă “atingă” :D

Despre aripi

Era odată un rege vestit care primise în dar doi pui de şoim pe care se grăbi să-i încredinţeze Maestrului Crescătoriei de şoimi ca acesta să-i antreneze. După câteva luni, maestrul îl înştiinţă pe rege că unul dintre şoimi era perfect antrenat.

„Şi celălalt?”, înrebă regele?

„Îmi pare rău, sire, dar celălalt şoim se poartă ciudat; a fost poate atins de o boală rară pentru care nu se găseşte leac. Nimeni nu reuşeşte să-l desprindă de pe creanga pe care a fost aşezat în prima zi. În fiecare zi, un servitor trebuie să se caţere până la el pentru a-i aduce mâcarea.”

Regele chemă feluriţi veterinari şi vraci şi mari cunoscători în ale bolilor, dar niciunul nu reuşi să-l facă pe şoim să zboare.

Li-l dădu în grijă şi curtenilor, generalilor, sfetnicilor celor mai învăţaţi, dar nimeni nu izbuti să dezlipească şoimul de pe creangă.

De la fereastra sa, regele îl putea vedea stând nemişcat în copac zi şi noapte. Într-o bună zi, dădu un decret prin care le cerea supuşilor ajutor în privinţa şoimului.

În dimineaţa următoare, regele deschise fereastra şi spre marea sa uimire, văzu şoimul zburând superb printre copacii din grădină.

„Aduceţi-mi pe cel care a făcut această minune”, porunci el. La puţină vreme îi aduseră un tânăr ţăran.

„Tu ai făcut şoimul să zboare? Cum ai făcut? Eşti cumva vrăjitor?”, îl întrebă regele.

Intimidat şi bucuros, tânărul îl lămuri:

„N-a fost greu, înălţimea ta. N-am făcut decât să tai creanga. Şoimul şi-a dat seama că are aripi şi a început să zboare.”

Uneori, Dumnezeu îi permite cuiva să taie creanga de care stăm agăţaţi cu străşnicie, pentru a ne da seama că avem aripi.

Povestire din volumul Noi avem aripi – de Bruno Ferrero.

Sursa foto

Universitățile din străinătate vs. Universitățile românești

Mai trec uneori prin faze nasoale în care îmi vine să-mi bag picioarele în sistemul educațional românesc și mai ales în infailibilitatea profesorilor, și atunci caut să-mi alin amarul sau poate dimpotrivă să-mi alimentez sentimetele negative intrând pe un site care mie personal îmi place foarte mult și-l consider extrem de util (deschizător de minți): Campus News. Aici am dat zilele trecute peste niște interviuri susținute de câțiva studenți/masteranzi/doctoranzi români care au avut prilejul să plece cu o bursă (în acest caz burse oferite de FDP) în străinătate. În multitudinea de experiențe povestite s-au remarcat părerile lor vis a vis de imensele diferențe dintre Universitățile la care au avut șansa să studieze în străinătate și Universitățile pe care le-au absolvit sau nu în România.

Vă las și pe voi să judecați… (am selectat din interviuri părțile referitoare la acest subiect)

FDP: Care sunt principalele diferente pe care le-ai observat intre modul de predare si de studiu olandez si cel pe care il stiai de acasa?

Raluca Hritcu: Profesorii nu vin sa predea, ei vin sa dezbata, sa provoace la discutii, sa modereze, sa starneasca idei. Nimeni nu dicteaza, cursurile sunt uploadate imediat dupa curs pe o platforma digitala pe care fiecare student o poate accesa prin intermediul parolei si al userului personal. Temele nu se inmaneaza profesorului, ci se incarca pe aceasta platforma, pana la termenul limita stabilit de profesor. iar daca termenul limita trece, sistemul se blocheaza si tema netrimisa devina astfel nula. Fara exceptii. Studentii vin la cursuri sa dezbata, sa provoace la randul lor idei, sa-si valideze propriile idei, sa-si astampere o sete. E jenant aici sa nu ai ce spune, sa nu participi la discutii, sa nu-ti fi citit teoria dinainte. Fata de profesor si mai ales fata de colegii tai.

Nu-mi place in sistemul romanesc faptul ca de multe ori manualul de pe care invatam era cel al profesorului de la curs, desi nu era neaparat cel mai bun de pe piata sau desi era scris cu multi ani in urma. In plus, aici, pentru prima data de cand sunt in scoala, mi se spune Raluca de catre profesori, desi pronuntia e atat de dificila pentru ei, incat numele meu devine Racula sau Raruca sau cine stie cum. Dar ei incearca sa tina comunicarea la un nivel cat mai personal. In Romania am fost mereu Hritcu. Si inca un lucru mic: imi amintesc si acum cat tremuram pe la usile din ASE, cautand un profesor. Mi-era frica sa bat la usa, nu-mi dadeam seama daca e un moment bun sau nu, cat de dispus e profesorul respectiv sa comunice atunci cu mine. Aici toti au birouri cu pereti de sticla, iar usa e de cele mai multe ori deschisa, poti vedea oricand daca profesorul e ocupat sau nu, daca e un moment bun sa-i ceri un sfat. Apropierea asta mi se pare benefica si demna de urmat ca model.

FDP: Cum ai perceput sistemul olandez de studiu comparativ cu cel romanesc?

Cosmin Neamtu: In cadrul sistemului olandez, nivelul de studiu in general este mai ridicat, structura anului universitar si a graficului activitatilor de invatamant este mai diferita (dar intr-un sens pozitiv), iar cursurile sunt la un nivel competitiv ridicat. Desi nu cred ca un student mediu in cadrul sistemului olandez este mult mai bine pregatit decat unul provenit din sistemul romanesc, facilitatile pe care universitatile de aici le pot oferi sunt mai consistente si diversificate.

Nu vreau acum sa fac o paralela si sa spun ca un student trebuie sa plece din tara pentru a invata sau a se afirma (acestea se pot realiza foarte bine si acasa), insa am observat ca datorita unui cumul de factori la care este expus (de natura educationala, financiara, sociala), studentul este dispus sa invete, sa munceasca si sa se implice ceva mai mult decat ar fi facut-o in mod normal. Deci ramane doar o problema de vointa…

FDP: Care sunt, pentru tine, cele mai importante diferente dintre studiul intr-o universitate britanica si una romaneasca?

Tudor Hanea: Cred ca diferentele intre cele doua sistem educationale sunt prea multe pentru a fi enumerate aici. Cu totii stim vechea poveste despre anacronismul sistemului romanesc si axarea pe practica a celui din strainatate. Probabil ca cine citeste acest interviu cunoaste deja aceste aspecte. Vreau doar sa punctez trei lucruri care mie cel putin mi s-au parut extraordinar de folositoare:

1. Seminariile sunt mult mai interactive. De obicei, la fiecare seminar un student prezinta o lucrare/studiu pe un subiect dat. Facand acest lucru la fiecare materie inveti sa iti exprimi ideile si sa duci pana la capat o prezentare. In Romania lucrurile sunt mult mai rigide si de multe ori termini facultatea fara sa fi deschis de prea multe ori Power Point-ul, daramite sa vorbesti in public.

2. Toti studentii isi trimit eseurile pe un site specializat de anti-plagiat numit ,,turnitin”. In acest fel se exclude posibilitatea de a folosi acelasi eseu cu un coleg, de a plagia materiale de pe internet, etc. Fiecare eseu primeste un scor ce reflecta cat de mult din continutul sau este identic/seamana cu alte eseuri sau lucrari publicate. In mod evident, un scor ridicat poate duce la exmatricularea studentului in cauza. Din punctul meu de vedere o solutie asemanatoare se poate implementa si in Romania. Va dati seama cate eseuri vor fi descoperite ca fiind identice? Pe de alta parte eu sunt convins ca daca s-ar aplica acelasi tratament si manualelor universitare am avea niste rezultate interesante.

3. Examenele se desfasoara in afara universitatii cu supraveghetori externi. Fiecare student sta singur in banca iar de multe ori ai in jur colegi care dau examene la alte materii. orice fel de echipament electronic este obligatoriu inchis si pus intr-o punga la baza pupitrului, astfel eliminandu-se complet posibilitatea copierii.

FDP: Relatiile dintre profesori si studenti ti se par diferite fata de cele din tara?

Mihaela Verman: Aici in Olanda profesorii in general pun in fata ce ai facut bine si astfel iti dau curaj, chiar daca ai gresit. De asemenea, par si mult mai deschisi. Chiar si in Romania in timpul facultatii vedeam profesorii foarte disponibili sa stea de vorba cu noi, insa perceptia generala era ca intre profesor si studenti exista un perete de sticla. Nu-mi dau seama de cauza acestuia: poate amfiteatrele pline de la cursuri, poate pur si simplu ca intrand in facultate te simti mic pe langa profesori, care au un anumit statut si o anumita prestanta. Iar perceptiile initiale au inertie mare, din pacate. Unul dintre cele mai dificile cursuri din facultate avea o asemenea “aura” de celebritate din pacate negativa, incat din anul I deja aflai de la colegii mai mari ca urma sa vina cursul acela la care multi vor avea restanta. In mod straniu, profesorul incerca sa se apropie de noi si chiar explica foarte bine. Nu era nevoie decat de efortul de a veni la cursuri si de a citi cursul precedent. Daca nu sustineai efortul, intr-adevar era extrem de dificil. Acum chiar folosesc unele notiuni invatate acolo. Dar studentii trebuie si putin impinsi de la spate sa nu lase pe maine (sesiune) ce pot face astazi. Temele, rezumatele, (toate notate), lucrarile de control eventual pot fi o metoda de a face aceasta. Bineinteles acest lucru presupune si mai multa munca din partea profesorilor si a asistentilor de la seminar.
Cred ca entuziasmul si transmiterea acestuia catre student lipsesc cel mai mult in cadrul invatamantului romanesc.

Din interviurile bursierilor FDP.

BAC 2010: Limba și literatura română, scris.

M-am amuzat puțin văzând subiectele de la prima probă scrisă a BAC-ului de anul acesta: Limba și literatura română. Nu o să spun că au fost ușoare, dar nu au fost grele, asta e sigur. Pot spune însă cu tărie că au fost frumoase. Și noi în 2003 când am dat am avut parte de subiecte faine la română, dar parcă anul acesta elevii au mai multă libertate ca oricând.
 
Subiectul al doilea și anume: Scrie un text de tip argumentativ de 15 – 30 de rânduri despre omenie, pornind de la următorul proverb: Fapta bună laudă pe om.” este fabulos. Sincer trebuie chiar să nu fi dat pe la școală 4 ani ca să nu fii capabil să-l faci.
 
La fel și subiectul 3 unde le-a căzut “basmul cult”, mai exact cred că particularitățile personajului. Păi aici trebuiau să dea cu “Harap-Alb” și sincer, cine naiba nu știe “Harap-Alb”?
 
Singurul subiect care hai să zic le-ar fi putut pune probleme (celor care nu au deschis cartea înainte de BAC nici din greșeală) este primul. Au primit un text la prima vedere presupun pe care au avut exerciții de vocabular și abilități de comunicare în scris.
 
Și asta a fost tot, cu timp de 3 ore, cu supraveghetori înțelegători și cu mintea la ei. Sunt curioasă de rezultate întâi, apoi și de perlele culese după acest BAC :))

Celelalte cuvinte

Era să plâng la Toy Story 3, faza aceea când jucăriile se îndrepată spre foc am văzut-o cu sufletul la gură. Mai aveam puțin și lacrimile curgeau. Mi-a plăcut mult “Povestea jucăriilor” pentru mi-a adus aminte de copilărie.
 
Aiurea e că până și CM de fotbal tot de copilărie îmi aduce aminte, de serile în care mă uitam cu tati la meciuri, sau de după amiezile în care ne jucam cărți afară pe bancă (Luci avea un set cu fotbaliști… mamăăă ce-mi plăceau cărțile alea). De o minge roșie cu buline albe pe care am primit-o în ’90 și de paletele de badminton pe care le-am primit în ’94 chiar în vinerea în care începea CM de fotbal din SUA. Uneori nici nu știu de ce mă gândesc la lucurile astea, nici nu știu cum de mi le amintesc chiar și după atâta vreme.
 
Pe vremuri nu eram melancolică dar nici nu sunt în stare să descriu în cuvinte ce stare aveam, așteptam ziua de luni, apoi pe cea de vineri, de sâmbătă, așteptam vacanța de vară, luna iulie, așteptam să iasă soarele și apoi mai așteptam să înceapă școală. Așteptam să mă liniștesc și așteptam în același timp să mă tulbur.
 
Între timp, lucrurile nu s-au schimbat prea tare:
 
Copilăria a venit la mine prin Toy Story 3, iar eu m-am alăturat jucăriilor într-o după-amiză de vineri în care am alergat printr-o ploaie torențială să intru la Odeon să iau bilete.
Luci nu mai are cărțile cu fotbaliști, dar încă îl pasionează subiectul, scrie despre fotbal și dacă vreți cel mai mic amănunt de la CM din Africa blogul lui vă stă la dispoziție.
 
Copiii încă primesc mingi roșii cu buline și sunt la fel de încântați, le țin cu amândouă mânuțele și încearcă să se joace cu ele.
Nici acum nu pot să spun că aș fi melancolică, dar nici nu sunt în stare să descriu în cuvinte ce stare am. Aștept, asta ar fi, aștept să mă liniștesc și în același timp să mă tulbur.