Despre dragoste și alți demoni


Titlu: Despre dragoste și alți demoni
Autor: Gabriel Garcia Marquez
Editura: Rao Books, București,2006
Colecția: Biblioteca Gabriel Garcia Marquez
Nr. pagini: 162
Citită în format electronic

Am citit nenumărate recenzii la această carte, evident după ce am terminat-o și din păcate multă lume a zis că romanul acesta nu se ridică la nivelul altor scrieri ale lui Marquez, lucru care m-a dezămăgit pentru că mie mi-a plăcut chiar foarte mult, ba în plus parcă la fiecare carte citită Marquez mă surprinde din ce în ce mai mult, îl îndrăgesc tot mai tare.

Dar să vă zic despre ce e vorba:
Personajul central e Sierva Maria, o fetiță de 12 ani fiica lui Don Ignacio și a Bernardei, doi părinți care pe lângă faptul că se nu se înțeleg între ei nu-și iubesc nici fiica, de fapt ea a fost doar un paravn pentru ca Bernarda să se căsătoească cu înstăritul Don Ignacio. Urâtă de mamă fără nicio calitate de a se numi așa, fata crește mai mult în compania servitoarelor, doarme cu ele, mânăncă cu ele, vorbește limba lor și parcă nu are trăsăturile și apucăturile părinților ci ale celor care o cresc.

Astfel că atunci când fetița este mușcată de un câine, părinții ei nici nu află decât în momentul în care se speculează faptul că acel câine ar fi fost turbat. Deși fata nu dă semne că ar fi bolnavă tatăl ei, Don Ignacio, începe să-și facă probleme legate de starea ei de sănătate. Un doctor îl asigură că este posibil ca fata să nu se fi îmbolnăvit de turbare pentru că organismele oamenilor reacțoinează diferit, dar cu toate acestea, tatăl devenit instant curios de grijuliu cere părerea episcopului. Acesta fără a sta pe gânduri îi spune lui Don Ignacio că fata trebuie dusă la mănăstire unde va fi exorcizată, deoarece prin turbare demonii au pus stăpânire pe sufletul și trupul ei.

Fără nicio explicație Don Ignacio de bună voie, crezând că-i face un bine își duce fata la mănăstire, unde și datorită comportamentului ei destul de sălbatic (datorat în mare măsură lipsei de afecțiune de care a avut parte până la această vârstă) ea se comportă ca o sălbatică, iar maica stareță consideră că ea este clar posedată și demonii trebuie alungați cât mai repede. Pentru ca acest caz să aibă o rezolvare imediată tânărul preot Cayetano Delaura este trimis de urgență de către episcop să se ocupe de caz. Însă în momentul în care o vede pe Sierva Maria, Cayetano se îndrăgostește de ea iremediabil.

Din acest moment cartea ia o întorsătură neașteptată. Cayetano este singurul care reușește să o înțeleagă pe Sierva Maria, este singurul care pricepe ce se întâmplă defapt cu ea și deși la început este foarte speriat de ceea ce simte pentru ea, el își dă seama că numai iubirea lui o va putea salva și o va putea scoate din “ghearele morții” de care va avea parte în acel loc. El realizează că demonii nu exită și nu au existat niciodată în sufletul acelei copile, dar în schimb teama, faptul că nu pricepe ce se întâmplă cu ea, teroarea la care e supusă în mănăstire, toate acestea au pus stăpânire pe sufletul ei pur.

Curios este faptul că Sierva Maria i se destăinuie, prinde încredere în el, îi împărtășește sentimentele, iar când el își recunoaște iubirea în fața episcopului și este alungat planul lor comun este să fie împreună în ciuda oricăror opreliști… dar și în dragoste, la fel ca în viață uneori lucrurile se potrivesc tare prost, iar demonii pot apărea când nu te mai aștepți, ceea ce face ca acest roman să aibă un final incredibil de trist.

În ciuda celor 100 si ceva de pagini romanul mi s-a părut foarte consistent, l-am citit cu sufletul la gură. M-a întristat în aceeași măsură în care mi-a și plăcut, mi-a fost foate ciudă pe situație, pe faptul că dragostea are și ea demonii ei…

Adevărat sau fals?

Ce o să citiți mai jos a pornit de undeva, nu se știe de unde ca o leapșă. Oamenii au fost rugați să scrie 20 lucruri (mai puțin știute) despre ei, adevărate și false, combinate (adică să nu spună astea 10 sunt adevărate și astealalte 10 sunt false) și să-și lase cunoscuții și necunoscuții timp de o zi sau două să-și de-a cu părerea; ce e adevărat și ce e fals?
Apoi va veni și confirmarea.

Mi-a plăcut foarte tare când am auzit de idee, dar mi se pare într-un fel grea. Să vedem însă ce iese :)

1. Am urmărit toate edițiile “Dansez pentru tine”.
2. Beau multă cafea.
3. Uneori mânănc ciocolată cu lingurița.
4. Îmi plac parfumurile tari.
5. Știu să folosesc MacOS.
6. Nu beau Cola.
7. Visez să-mi deschid o grădiniță.
8. Sunt blondă naturală.
9. Mănânc supe la plic.
10. Port numai argint.
11. Îmi place mai mult muntele ca marea.
12. În generală doream să dau la medicină.
13. Cred că unele femei sunt proaste.
14. Cred că mulți bărbați sunt misogini.
15. Când eram mică colecționam timbre.
16. Mi-a plăcut enorm la grădiniță.
17. Mi-am dorit un frate.
18. Îmi place să-mi cumpăr pantofi.
19. Merg des la cinema.
20. Plâng rar.

Noh bun… sunt chiar curioasă dacă zice cineva ceva. Vă spun după cui o trimit.
Să aveți o săptămână faină :)

Răspunsuri

FALSE: 1, 2, 4, 10, 12, 14, 16, 18, 19, 20
ADEVĂRATE: 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 17

We are Marshall


Ieri am văzut un film pe care îl includ la categoria “foarte bun” atât ca și poveste (bazată pe o tragică întâmplare reală) cât și ca roluri jucate de doi actori talentați Matthew Fox și Matthew McConaughey.

Povestea începe pe 14 noiembrie 1970 când în urma prăbușirii unui avion își pierd viața toți membrii echipe de fotbal a Marshall University. Devastați de cele întâmplate conducătorii Universității doresc să sisteze programul sportiv al școlii, dar Ned, unul dintre sportivii care avea probleme la un umăr și nu se afla în avion alături de colegii săi decide să adune întregul oraș în fața Universității și să împiedice conducerea să lase Universitatea fără echipă de fotbal.

Filmul urmărește din acest punct reconstrucția echipei, munca noului antrenor Jack Lengyel (M. McConaughey) și a ajutorului acestuia Red Dawson (M. Fox). La finalul filmului ei apar în poze alături de persoanele pe care ei le-au transformat în personaje. Filmul este foarte emoționant mai ales că în plan secundar se urmărește și povestea lui Annie logodnica unuia din băieții care au murit în accidentul de avion și practic povestitoarea acestor întâmplări.

Deși tratează un subiect foarte “la modă” în America, echipele universitare de fotbal, filmul este foarte complex și de calitate, scenariu, imagine, coloană sonoră, actori.

Românesc 100%

Ieri am avut o zi 100% românească aici în sud.

Am început ziua cu participarea la susținerea unei teze de doctorat de către un român, apoi am fost la cursul de limba română pentru începători (mă rodea o curiozitate!!!) și am văzut ultima parte a filmului “Asfalt Tango” (căci așa s-a desfășurat o parte din curs și mi s-a părut chiar fain). După care am bântuit puțin prin oraș, iar la piață pentru prima dată de când sunt aici cineva mă întreabă direct: Roumanie ou Bulgaire? Roumanie, zic eu (ce naiba, chiar semănăm cu bulgarii?), au urmat apoi câteva complimente la adresa mea și cam atât că am șters-o :D La Polygone doi domni români se chinuiau să cumpere o cremă de față pentru o doamnă, am vrut să-i ajut dar am constatat că se pricep când zice unul: dacă e cu roz înseamnă că e pentru piele sensibilă :))

Ca să fie tacâmul complet seara am participat la o conferință inedită susținută de un alt român și am încheiat-o vorbind românește cu toată lumea în centrul Montpellier-ului: cu doi studenți care vor veni în primăvară să predea ceva franceză la Dej sau cum zic ei Degi (că mi-au trebuit 5 minute să pricep unde vin), cu domnul care și-a susținut teza de dimnineață și nu-și revenea că-s româncă și cu domnul foarte simpatic care a ținut conferința și care chiar dacă este cine este și vorbește vreo 7 limbi, s-a întors și a discutat cu mine în limba în care a zis prima dată “mama”. Mi-a plăcut foarte tare.

Și pentru că ieri am asculat și prima “colindă” pe anul acesta două lacrimi nărăvașe mi-au traversat fața fără să le pot opri în timp ce alte câteva gânduri m-au făcut piele de găină, evident gândurile se îndreptau către casă.
Nu întâmplător este și colindul meu preferat, dacă pot spune așa.

Timpul trăirii. Timpul mărturisirii.


Titlu: Timpul trăirii.Timpul mărturisirii-jurnal parizian
Autor: Eugen Simion
Editura: Cartea Românească, București, 1979
Nr. pagini: 431
Împrumutată de la Biblioteca Univ. “Paul Valery”, Montpellier

Multe au fost motivele pentru care n-am mai postat despre cărți astfel că am deja restanță 3 postări despre ele. Bun, să o iau cu cea mai veche citită și anume cartea lui Eugen Simion “Timpul trăirii. Timpul mărturisirii.” din care am extras câteva citate pentru “definițiile Parisului”.

Cartea mi-a plăcut de la motto, deci practic înainte de a începe să o citesc :) Citatul e din Camus, traducerea din franceză îmi aparține așa că poate nu e chiar la fix: “Există un timp pentru a trăi și un timp pentru a mărturisii. Există și un timp pentru a crea… Îmi este de ajuns să trăiesc cu toată ființa mea și să mărturisec din toată inima.”

Aceasta este o carte care vine ca un exercițiu de relaxare pentru profesorul și criticul Eugen Simion care ține un jurnal pe timpul șederii sale la Paris (3 ani ca lector de limba română la Sorbona) și pe care se gândește să-l publice curățându-și astfel creierul de mult prea întortocheatele publicații recente despre scriitorii români. Ideea este că nu se poate detașa de critică oricât de mult vrea și astfel jurnalul se transformă într-o cronică despre Parisul și Franța anilor ’70 cu oamenii lor, cu problemele lor, cu miturile lor. Dar peste toate vine povestea personală, contactul direct cu noul, cu străinătatea, cu “altă viață”.

Pentru Eugen Simion “mitul a rămas rușinat la porțile orașului” și la început acest lucru m-a șocat, intelectualul român care avea pe vremea aceea un singur vis și anume acela de a lăsa “micul Paris” pentru marele și adevăratul Paris nu era impresionat deloc de ceea ce găsise, ba mai mult era aproape disperat, era “omorât” de birocrație, de aroganță, de idei înalte și nefondate, de viața care avea un ritm necunoscut și trebuia trăită ca atare. Însă E.S echilibrează balanța și spune: “Refuz din orgoliu disperarea… însă vreau să împiedic revolta mea să ia calea cea mai ușoară: aceea a RENUNȚĂRII.”

Astfel românul nostru se integrează în societatea lor, participă la întâlnirile lor, întră în cercuri intelectuale de acolo, se împrietenște cu studenții, învață pe de rost orașul, se implică emoțional în tot ceea ce trăiește acolo și se dedică unei noi vieți urmând un vechi proverb taoist: “Dacă atunci când chemi nimic, nu răspunde: nu spune că lumea e goală.” Recunosc că mi-a plăcut și mie la nebunie aceste proverb.

Foarte mult am disecat părerile lui E.S despre conceptele noi pe care le descoperă în Franța, sau mai bine zis despre dimensiunile noi ale conceptelor la care în România nici nu puteai să te gândești. Astfel își pune diverse întrebări despre libertate și Dumnezeu, despre paradoxurile gândirii și existența răului, despre tragediile intelectuale, moarte și creație. Pot exemplifica cu citate la fiecare dintre ele, dar nu ar fi potrivit pentru că în asta constă frumusețea acestei cărți pe care nu aș altera-o. Ea nu are o acțiune de urmărit ci sentimente de trăit.

Nu este o carte ușoară, E.S, oricum e privit tot complex ar fi. Mi-e greu să nu scriu multe despre ea, dar în acest fel aș răpi din curiozitatea voastră, așa că am să închei cu următoarele cuvinte: “Creația nu poate fi completă, definitivă, timpul trăirii și timpul mărturisirii coincid și se influențează.”

Bună ziua cititori, Bună ziua România !


La fel ca România (LOL) și la fel ca Pro TV-ul (hahaha) și Bialog-ul tot azi se sărbătorește și asta pentru că anul trecut de 1 neavând altceva mai bun de făcut mi s-a năzărit mie să-mi fac blog. Clau m-a ajutat și în maxim jumate de oră eram bloggeritză. Am zis Start?

Pfiuuu… a fost un an în care am crescut chiar dacă ne-am auzit-o că mai bine ne lăsăm de meserie, chiar dacă am luat-o în freză că suntem prea siropoase, chiar dacă astea s-au întâmplat din răutăți gratuite :P au fost și faze care ne-au încurajat, oameni care au zis să nu ne oprim, sentimente ce se cereau exprimate și ideii (atât câte au fost) care funcționau după principiul “ce e scris rămâne”. Dar… ceea ce ne-a motivat cel mai tare să continuăm a fost faptul că descoperisem că nu suntem singure, că nu vorbim singure și că deși ideea inițială nu a fost să scriem pentru alții ne-a plăcut că am fost băgate în seamă :)

Nu am făcut nicio statistică clară, nu știu câte postări sunt pe Bialog, nu știu câte comentarii, nu am habar de câți oameni au intrat până acum în total aici, pur și simplu nu consider foarte importante aceste aspecte.

Ne dorim să meargă așa și pe viitor, să ne placă ce postăm, să vină oamenii să cometeze, iar noi să le răspundem, să citim cărți care aduc posătri bune, să călătorim căci asta aduce postări interesante, să trăim diverse experinețe căci asta ne ajută să evoluăm, să ne simțim bine iar cei care ne vizitează să se simtă și mai bine.

Nu cred că vrem mii de vizitatori, ăștia care sunteți, sunteți minunați, pe marea majoritate vă știm bine, pe alții pare că-i știm de-o viață chiar dacă nu ne-am văzut, pe unii se poate să nu-i cunoaștem deloc dar dacă ei ne citesc probabil că ne cunosc cât de cât și asta e suficient.
Vă așteptăm și pe viitor !!!

PARIS, ultima zi.

După cum v-am spus despre ziua 5 vă las să citiți pe Starlog, oricum cred că deja am prea lungit povestea, pe unii poate i-am plictisit, dar uite că am ajuns și la ultima zi. Deja de luni eram cam amărâtă că povestea se termină, știam că după micul dejun merg cu Clau la Porte Maillot să ia autobusul de Beauvais iar apoi eu va trebui să hoinăresc singură prin Paris aproape o zi întreaga.

Ceea ce am și făcut. De la Porte Maillot am mers cu metroul până la Hotel de Ville. Aici era de văzut evident Primăria Parisului care arată incredibil de bine.

De aici, pentru că este foarte aproape am mers pe jos până la Centrul Georges Pompidou mai mult să văd exteriorul colorat decât Muzeul de Artă Modernă. Aflu că în înterior se află și Atelierul Brâncuși și brusc îmi pare rău că marți nu este deschis.

Fac o pauză la Mac, să-mi verific mailul și să beau un cappuccino, căci mă cam înmoiasem și realizasem ce nașpa e să vizitezi singur, nu-i mai înțeleg pe cei care fac turul Europei singuri cu rucsacul în spate (doar o părere), până nu de mult credeam că asta e grozav. Apoi plec spre Place Bastille unde planul era să cobor, să mă învârt prin împrejurimi și apoi să o iau pe jos și încetișor spre Gare de Lyon.

Deși aici se află și marea clădire a Operei (considerată cea mai mare Operă din lume), pe mine Piața asta excesiv de aglomerată nu m-a impresionat foarte tare. Poate eram deja la momentul în care nu prea mă mai impresiona nimic. Mă rog, s-a dovedit că nu era chiar așa căci odată ajunsă în Place de Vosges (cea mai veche piața din lume) am revenit la sentimente mai pașnice, căci am fost încântată de ce am văzut pe acolo.

Prin preajmă se mai găsesc Casa Victor Hugo și Catedrala Saint Paul. Am dat puțin cu ochii și prin magazinele cu suveniruri unde prețurile erau mult mai decente ca în centru. Apoi cu valijoara după mine am mers spre gară, nu înainte de a intra într-un alt Mac să savurez o înghețată și să refelectez asupra zilelor petrecute la Paris.

Concluzie: când vizitezi un oraș ca Parisul este clar că mergi cu mitul la tine, dar ceea ce e cu adevărat remarcabil este să te întorci dintr-un asemenea oraș cu mitul tot la tine, să descoperi atâtea și totuși să nu te debarasezi de mit. Eu m-am întors cu mitul la mine :)