10 motive să mergem la mare în Puglia (Italia)

10 motive, ca să concentrăm, căci altfel aș vorbi până mâine dimineață și asta după ce am văzut numai două locații la mare în Puglia (pe lângă Bari), însă a fost de ajuns să rămân fermecată de “tocul” și de “pintenul” cizmei Penisulei Apenine.

map

Adevărul este că nu mai fusesem în sudul Italiei și o simțeam ca pe un handicap, însă dacă știam ce strașnică vacanță la mare se poate realiza aici, cred că alegeam Puglia cu mult înainte de a mă aventura la o vacanță la mare în alte… țări :) Oricum, nu e timpul pierdut și pentru că mulți dintre voi sunt în plin proces de plănuire a vacanței de vară, m-am grăbit cu acest articol, iar dacă nu ați hotărât încă ferm, poate înclinați spre Italia și spre această regiune minunată.

Apulia (numită în italiană Puglia) este o regiune situată între Marea Adriatică și Marea Ionică. La sud-vest, țărmurile sale sunt scăldate de apele Golfului Taranto (Marea Ionică), iar la nord, de valurile Adriaticii. Coastele Apuliei se întind de la localitatea Marina di Ginose din apropiere de Taranto și până la granițele provinciei Molise. Primul loc în care am ajuns pe Coasta, a fost Polignano a Mare, datorită unei imagini cu o panoramă deosebită, a unui mic golf extrem de fotogenic, emblematic pentru Puglia și pe care îl regăsiți pe toate cărțile poștale din această regiune. Este chiar imaginea de mai jos, pe care am reușit și eu să o surprind de la fața locului.

A doua stațiune de pe coastă, la care am ajuns doar pentru că n-am mai reusit și ajungem la Alberobello (dar asta o voi povesti în articolul cu datele practice ale city break-ului), este Monopoli. Vă spun cu toată sinceritatea că aș fi regretat amarnic să nu ajungem aici, căci pot să spun că mi-a plăcut ceva mai tare ca Polignano, nu știu exact ce m-a făcut să mi se lipească așa de suflet, dar mă văd la mare aici cu prima ocazie. Plaja lui urbană, turla foarte înaltă a Catedralei Maria Santissima della Madia, străzile acelea atât de înguste de atingi zidurile dacă întinzi mânile, cum numai în Cinque Terre am putut vedea, acea piadină cu roșii Dumnezeiesc de bune… totul a făcut să mă îndrăgostesc de acest fost sat pescăresc.

Așadar, în baza celor spune mai sus, să enumerăm cele 10 motive să ajungem la mare în Puglia:

1. Frumusețea Pugliei, care m-a răpit încă din avion, când am zărit luminile orașelor de pe coastă, oglindite în apă superbă a mării. Acest fapt se datorează reliefului interesant al regiunii, dealuri, câmpie și fâșii de podiș ce intră direct în mare. Nu e de mirare că panoramele Pugliei arată atât de spectaculos.

2. Complexitatea zonei de coastă, ne poate face să ne întoarcem la mare în Puglia pentru mai multe vacanțe chiar. O vacanță în zona Bari (Trani, Polignano, Mola di Bari, Monopoli, forțând poate până la Brindisi) și una cu mult mai în sud chiar în peninsula Salento (se zice că ar fi cea mai pitorească zonă din sud-estul Italiei).

3. Diversitatea orașelor din jur care cu siguranță nu te pot ține doar pe plajă. Este minunat faptul că pe lângă apa, mare, soare, Puglia ne oferă o zonă largă de explorat: de la Alberobello cu căsuțele sale parcă desenate, până la Ostuni, supranumit “orașul alb” și până la Matera, în Basilicata, de care o desparte o linie fină și aproape imperceptibilă de trasare a granițelor regionale.

4. Plajele văzute de mine sunt exact genul acela după care mă perpelesc când văd documentare din zone exotice. Oarecum urbane, dar cu colțișoare retrase, cu nisip auriu sau pietricele, după preferințele oricui, cu intrări line în mare și desigur, nu se putea altfel, foarte fotogenice (de exemplu Cala Portavecchia din Monopoli mi s-a părut așa de faină că am rămas fără cuvinte).

5. Culoarea apei mării, acel turquoise ireal care mă încântă maxim și care mă face să-mi doresc să mă scufund cu totul, doar, doar m-oi colora și eu. Din nou spun că această culoare, în Italia, doar la Monterosso în Cinque Terre am mai văzut-o. Dacă în general sunteți fascinați de culoarea apei, merită să vedeți culoarea apei de aici (diferită față de Grecia, Croația sau Franța).

6. Stațiunile foarte interesante arhitectural. Mai toate sunt orășele cu centre medievale foarte bine conservate, piazzete minunate cu tot felul de cafenele și bistrouri pe toate gusturile, mai spre mare sau mai spre zona preferată de localnici. Ceva, ceva tot vă va fi pe plac.

7. Obiective turistice de neratat, chiar la mal de mare, ce se încadrează perfect în peisaj. În Monopoli: Portul vechi, Palazzo Martinelli, Castello Carlo, Biserica San Antonio sau Piața Garibaldi. În Polignano a Mare: Centrul Vechi, Via Traiana sau Grotta Palazzesse)

8. Mâncarea în special măslinele!! Se mănâncă bine și ieftin în sud și nouă ne place extrem de mult mâncarea italiană, adică paste, pizza, piadine, foccaccia, înghețată (cred că toată lumea știe ce înghețată de vis au italienii) și asta cu mult înainte de a ajunge în Italia. Ce vreau însă să vă spun despre măsline: aici le-am mâncat pe cele mai bune din viața mea. Se vând pe stradă la fel cum se vindeau la noi semințele pe vremuri :) Ne-am luat niște măsline verzi, cărnoase și gustoase din Polignano și le-am mâncat pe drum străbătând străduțe. Nu cred că voi uita vreodată măslinele alea.

9. Prețurile!! Nici nu se compară cu cele din nordul Italiei, sudul este cu mult mai ieftin și mai accesibil. De la biletele de tren, la cafeaua băută la Bari sau în stațiuni, la mâncare nu mai spun cât de accesibil mi s-a părut, în plus doar în Bari aveai pe bon coperto (acea taxă de restaurant, cafenea, în cazul în care te așezai la masă), dar în stațiuni nici urmă de el, ceea ce ne-a surprins plăcut.

10. Dacă niciunul din motivele de mai sus nu vă pot convinge că ați merita o vacanță la mare în Puglia, poate o vor face imaginile surprinse de mine la Polignano a Mare și Monopoli :)

17 comentarii

1. Se pare ca Puglia este frumoasa pretutindeni. Eu am fost pe la Lecce, Otranto, Santa Maria di Leuca, Gallipoli si impresiile tale sunt asemanatoare cu ce am vazut eu aici.
    Am fost prin octombrie cand erau putin turisti si viata se petrecea in ritmul localnicilor. O senzatie ireala ca esti la capatul lumii (in paradis?). Noi chiar am prins un post de radio grecesc, iar telefonul mobil ne-a avertizat ca am ajuns in Albania.
    Ma intreb cum este vara, cand sunt turisti.

1. Dragă Mirela,
      și eu mă gândeam că în octombrie ar fi de mers acolo. Bine, ar fi „echivalentul” (termic și al lipsei de turiști) al lunii aprilie (dar nu în perioada Paștelui)!
      Mă tem că nu-mi ajung nici zece ani ca să merg prin toate locurile de pe lista (care crește în continuare!) cu obiective de văzut în Italia! Sau că nu am cum să merg în anumite locuri (aș vrea o excursie cu rucsac în spate în Marche, în zona peșterilor. Obosesc doar când mă gândesc!)

1. Eu mi-as fi dorit sa ajung in Alpi, sus de tot, unde totul e alb. Poate gasesti alternativa la mersul cu rucsacul in spate prin Marche. Si sa imi povestesti si mie ce am pierdut.

2. si noi avem in plan Bari, mai ales ca ne place tare Italia. si daca ai mai pomenit si de masline… :))) pe bune, imi plac la nebunie.
    ps-super poze

1. Daca vrei ulei de masline direct de la producator, poate ca ar fi bine sa mergeti cand iese recolta. Noi nu am ajuns in perioada asta cand am fost in Umbria si nu am mai gasit ulei de cumparata chiar de la cei care il produc. Mai ales anul trecut, care a fost unul prost din punctul asta de vedere.

3. Unde sunt masline hop si eu :))
    Plajele astea urbane imi plac foarte tare, dar doar pentru admirat evenutal fotografiat. Cred ca vara sunt destul de aglomerate, iar pentru plaja si balaceala eu personal prefer plajele mai salbatice.
    Sudul Italiei este un loc unde as merge la fel ca si tine, in extrasezon si pentru plimbare. Pentru o vacanta la mare la soare as alege altceva. De exemplu de ceva vreme visez la Sardinia sau Sicilia (apropo de Italia).

1. Nu am fost in Sardinia, dar in Sicilia nu am gasit o plaja asa frumoasa, curata si putin populata ca in Corsica. Am inteles, insa, ca si Sardinia este minunata.

4. Eu sunt singura care nu se omoara cu maslinele? :D:D E bine ca totusi sunt destuuul de multe alte aspecte care sa ma atraga in zona asta, cum ar fi – toate punctele enumerate de tine :)

5. O intrebare am…cum este cu comunicarea in zona de sud? Intreb pentru ca sunt o persoana care nu cunoaste limba locului, ci doar engrleza.
    Multumesc.

6. In sud nu prea se vorbeste engleza, dar te poti descurca cu limbajul semnelor :). E superba regiunea Puglia, am norocul sa locuiesc aici pentru 4 luni, timp destul sa o explorez toata. Poligniano a Mare, Alberobelo, Matera si Monopoli nu trebuiesc ratate!

7. Buna! Exista o locatia anume de unde se poate face fotografia cu plaja din Polignano a Mare separata de cele 2 stanci? Sau este facuta de pe terasa unui restaurant/hotel? Ajungem si noi de Paste acolo si as dori sa imortalizez acest peisaj superb! Multumesc!

1. Da, exista un loc de belvedere. Nu este un loc privat, vei ajunge acolo oricum, drumul te duce, daca iei localiatea la pas. Toata lumea ajunge aici și din acest motiv este imaginea iconica a zonei ;)