Road trip în Ungaria de Est și 5 motive pentru un city break la Szeged

Deși am trecut la ora de iarnă încă de săptămâna trecută, yupy-yeey (mereu mă adaptez mai lent la treaba asta), temperaturile se încăpățânează să rămână într-o primăvară fără personalitate, cu manifestări de toamnă excentrică și 24 de grade în ultimele zile de octombrie. Wait, what? Totuși, mă bucur tare că încă ne putem face plimbările luuungi, colorate și în tricou, însă știu și cât de aiurea ne vom simți când va veni cam peste noapte Baba Iarna, căci nu ar fi prima dată când ar da buzna așa. Contextul meteo nu ne poate lua totuși gândul că până la Crăciun mai sunt puțin peste 50 de zile, dar nici că vara e de multă vreme dusă, iar până la următoarea va mai curge ceva apă pe Someș/Mureș/Dunăre etc și chiar mai multă vorbărie englezească despre eternul subiect al… vremii. Acestea fiind spuse, zic să nu ne plângem că avem parte de o toamnă lungă și blândă și să mai recuperăm din destinațiile de vara trecută.

De această dată, pentru că evident nu mai pot păstra nicio cronologie în poveștile de pe blog, după cum se poate limpede observa, m-am oprit la o destinație care ne-a marcat luna august și vă spun din scurt așa: nu minimizați potențialul unor locuri, doar pentru că le-ați văzut cândva în treacăt și credeați că nu mai e nimic de văzut pe acolo. Noi pățim des asta cu Ungaria, în sensul că avem impresia că trecând prin zonă destul de des (proximitatea locurilor natale ajută) am văzut ce era de văzut. Ei bine, Szeged-ul și nu doar el ne-a demonstrat vara trecută contrariul într-un mare fel.

Am mai ajuns la Szeged în urmă cu… 11 ani. Atunci a fost un iulie minunat cu o săptămână nesperată pe axa Debrecen – Budapesta – Szeged, însă țin minte că atât de puțin am stat în oraș că nici cele câteva poze făcute în față la Catedrală și în locul unde Mureșul se varsă în Tisa, nu prea mă ajută să vizualizez tabloul complet al întâlnirii cu Orașul soarelui (da, este supranumit altfel căci este orașul maghiar cu cele mai multe zile însorite pe an). Când am luat hotărârea să ne întoarcem la Szeged am știu că vom alege cu plecare de la Ineu, ruta: Gyula – Békéscsaba – Szeged – Orosháza. De cazat ne-am cazat doar la Szeged, iar în celelalte orașe doar ne-am oprit și am vizitat zonele centrale pietonale înainte să o luăm din loc. În Békéscsaba, de exemplu, îmi pare rău că n-am stat mai mult, dar mă animă ideea că este atât de aproape de Ineu încât putem da oricând o fugă. Szeged-ul însă ne-a rămas lipit de retină și tocmai din acest motiv mă întorc acum asupra lui cu 5 motive din multele pentru care un city break aici este o idee nimerită în orice sezon.

I. Oraș plin de viață, vesel și vibrant

Deși este abia al treilea oraș ca mărime al Ungariei după capitală și după Debrecen, Szeged-ul este cu siguranță unul din cele mai vii și tinerești orașe ale țării. Să fie vinovat faptul că este cel mai mare centru universitar după Budapesta, sau faptul că deține cea mai prestigioasă Universitate de Medicină din Ungaria, iar numărul mare de studenți fac viața orașului să se simță mai bine și mai intens trăită? N-aș ști să vă spun exact, însă totul este foarte vibrant în oraș, da chiar și în celebra lună august care face să ia foc întreaga Câmpie Panonică. Ziua terasele din Centrul Vechi sunt mereu pline și oamenii par foarte relaxați și veseli, dar cu siguranță și viața de noapte este de luat în seamă, însă noi prin viață de noapte înțelegem mai nou că este atunci când copilul are “happy hour”, așa că nu putem ști ce se petrece pe străzile din Szeged, dar avem încredere că o fi de bine ;)

P.S. Dacă imaginile mele nu vă par prea populate este pentru că multe din poze sunt făcute la primele ore ale dimineții, că așa e când ai cu tine în vacanță un ceas deșteptător mic și blond :)

II. Arhitectură fabuloasă, străzile și piețele arată impecabil

Dacă este ceva pentru care să te pui pe plănuit o vacanță în Ungaria vecină pentru a-i descoperi orașele, atunci aflați că arhitectura minunată va juca un rol deosebit de important. Szeged-ul din acest punct de vedere poate concura cu orașe mult mai mari și mai faimoase decât el. Noi ne-am pierdut pe străduțe ca-n Viena și nu spun cuvinte mari, chiar găsești ceva frumos de văzut la fiecare colț de stradă. Puteți începe din Piața Domului (se zice că ar fi la fel de mare ca Piazza San Marco din Veneția) unde admirați în voie Catedrala Catolică, a patra cea mai mare din Ungaria (bag seamă că celelalte concurează cu Vaticanul, dacă imensitatea asta e abia a patra). Tot aici în Piață se află și cel mai vechi monument din Szeged, Turnul Domotor. Nu vă limitați la acest spațiu ci descoperiți și celelalte piețe ale centrului vechi, Piața Klauzal și Piața Szechenyi. De asemenea, trebuie să știți că vă aflați în cel mai frumos oraș Art Nouveau al țării și clădiri ca Palatul Deutsch, Palatul Grof sau Casa Reok vă vor sări în ochi și dacă mergeți cu capul în pământ. De luat în seamă și Primăria și sediul principal al Universității.

Mențiune specială la capitolul arhitectură fabuloasă pentru Marea Sinagogă din Szeged, care este de o frumusețe aparte și are o istorie frumoasă, așa că îndrăzniți să stați de vorbă cu oameni de-ai locului când mergeți să o vizitați.

III. Cafenele pur și simplu adorabile (și nici nu le-am bătut pe toate)

Ne place să luăm pulsul unui oraș încercând câteva cafenele. De obicei Clau le caută pe cele Third wave, iar eu pe cele istorice și/sau cele din locații deosebite (+ cu prăjituri bune). Sigur, asta știm și este valabil peste tot, cafenelele istorice au o cafea îndoielnică, dar o atmosferă de milioane, în schimb valul nou de cafenele vine la pachet cu cea mai bună cafea și cele mai hipsterești interioare. Stând 3 zile, logic am încercat 3 cafenele: Suti nem suti extrem de chic și de ambientală (plăcinte și prăjituri super delicioase), Kek Elefant (traducere: La Elefantul Albastru) cumva minimalistă și cu o cafea ce-ți dădea pur și simplu aripi (best in town, ce mai!) și desigur celebra la nivel mondial Costa Cafe, lanțul ce rivalizează cu Starbucks și care va fi preferată oricând de cei pentru care o cafea nu înseamnă neapărat ceea ce se servește prin Europa. Ah, locația de la Costa este de sute de milioane, parterul Palatului Grof, fix în buricul târgului. Orice o să alegeți este frumos, bine și delicios peste tot.

IV. Foarte potrivit escapadelor cu cei mici

Pentru că ne interesează și acest aspect, fără să fim fandosiți și să căutăm doar destinațiile child friendly (sincer mă irită rău când văd părinți care caută doar asemenea destinații) am descoperit în Szeged un oraș foarte potrivit escapadelor cu cei mici. Parcă totul în oraș vorbea pe limba lor. De la Muzeul Ferenc Mora, în fața căruia “își făceau de cap” niște dinozauri, până la localurile primitoare pentru copii și terminâd cu unitățile de cazare la standarde foarte înalte, nimic nu a fost nepotrivit încât să-ți pară rău că ai luat copilul cu tine (mă rog, dacă pretențiile sunt pe măsură). Recomand pentru cazare Science Hotel, copiii mai mari sigur vor fi foarte încântați de toate facilitățile pe care le oferă. Bineînțeles că și adulții se vor bucura de tot confortul.

P.S. Pentru o vizită viitoare la Szeged, musai, musai să ne cazăm la Novotel, căci am văzut niște panorame de vis asupra Tisei și asupra întregului oraș de la un etaj superior al acestei locații. Am tras o privire pentru Revelion, dar era sold out de mult… cu altă ocazie, poate.

V. Mâncare delicioasă și destul de ieftină

Când vine vorba de mâncare, Ungaria este o destinație gastronomică prin definiție. Toată lumea știe cât de bine se mănâncă în Ungaria. Unde mai pui că la Szeged se găsește Muzeul Salamului Pick și Muzeul Ardeiului Iute (Paprika), așa că toată lumea știe cu se suvenir să se întoarcă acasă din Ungaria. Însă nu mereu când ajungi în țara vecină vrei să papi doar Gulyaș, așa că în Szeged am căutat un loc în care să luăm o cină de ținut minte și un mic dejun în ziua plecării care să ne facă să nu mai mâncăm până la Ineu. Am găsit soluții pentru ambele mese, după cum vă puteți închipui. Pentru cină nu o să uităm prea curând Tiszavirag restaurantul hotelului cu același nume, care l-a făcut pe Clau să spună că s-ar întoarce la Szeged fie numai și pentru o masă aici. Pentru micul dejun am fost la un local de familie (tată și fiu) pe numele lui Ket Lecso, unde am mâncat un Ratatouille de vis (așa mic dejun copios n-am mai luat anul ăsta). Și totul, la prețuri cu mult, cu MULT sub prețurile din Cluj.

N.B. Sigur că la Szeged puteți veni și NUMAI pentru Aquapolis și băile termale atât de celebre ale Ungariei. Noi nu ne-am bălăcit de data aceasta pentru că Albert a fost prea mic pentru un parc de distracții acvatic și nici n-ar fi avut răbdare să stea locului câteva ore la bazine (sincer, acum nici nu știu când o să ne putem duce cu el la așa ceva, noroc că nu suntem leșinați după bălăceală în general). Voi însă vă puteți organiza o vacanță în jurul ideii de bălăceală și cred că este un mare plus pentru oraș să ofere așa ceva.