10 lucruri despre Croația, pe care trebuie să le știi înainte de vacanță

Până acum numai despre Zagreb am povestit, da, atât cât l-am văzut. Dar înainte de a merge cu povestea mai departe, am pentru voi 10 … să le zicem sfaturi, dar la fel de bine le putem zice lucruri, ca să nu par atotștiutoare după doar o vizită, pe care trebuie să le avem în minte înainte de o vacanță în țara asta atractivă. Se pare că anul acesta a cucerit tot mai multe suflete românești. Am dreptate, Loredana? La finalul articolului găsiți și două oferte de vacanță spre Croația, în cazul în care nu o abordați pe cont propriu.

1. Idee… Am mai spus, dar o mai spun. Croația ar merita cel puțin două vacanțe elaborate în care să nu încurcăm borcanele. Adică una concentrată pe Istria + Golful Kvarner și una concentrată  pe Coasta Dalmată + Dubrovnik-ul. Eu am făcut anul acesta varianta 1 și era clar să aleg așa având în vedere că Istria e o variantă ceva mai ieftină, dar superbă, la Italia mea dragă. Dar cu proxima ocazie merg și pe Coasta Dalmată. De altfel asta va fi ținta unei alte vacanțe în Croația, când va fi să fie.

2. Transportul… Din România, Croația este foarte accesibilă cu mașina, sau cu un mijloc de transport pe șosea. Sunt și agenții ce vor oferi varianta cu avionul, dar nu știu dacă merită. Dacă sunteți mai curajoși și poate mai odihniți, un drum din centrul țării spre Croația se poate face într-o zi. De la București treaba se întinde musai pe două zile, dar tot merită să urcați în mașină pentru Croația.

3. Taxele de drum… Desigur, o deplasare cu mașina presupune pe lângă costurile de benzină/motorină și taxele de drum. Da, au croații autostrăzi bune, dar plătești pentru ele de nu te vezi. Însă nu ne putem plânge, ajungi relativ repede unde dorești. Eu nu îmi pot imagina în România un drum de genul Pula-Plitvice făcut în 3 ore. Probabil în România ai face stupid de mult pentru că nu ai drumuri. La croați sunt, dar s-ar putea să vă deranjeze taxele de autostradă și nu doar de autostradă ci o să plătiți și pentru anumite tuneluri (ce-i drept unele superbe, de 5 sau 7 km pe sub munte) sau uneori nici nu o să știți exact pentru ce plătiți, poate e un fel de taxă de stațiune… Sau Luxury Tax ca la Monopoly :))

4. Cum plătești taxele de drum în Croația? Nu au vinietă ca în Ungaria sau Slovenia, dar plătești la fiecare ieșire de pe autostradă sau drum expres sau ce o fi. Când vedeam Cestarina deja știam: la intrare luai un tichet de la tonomat, la ieșire plăteai la ghișeu sau uneori la alte tonomate (o singură dată am plătit la tonomat, când ne întorceam de la Plitvice, căci era seara târziu). Preferabil să ai kuna, dacă nu ai kuna ei primesc euro, dar îți dau rest în kuna (uneori cică nu ar fi chiar riguroși la cum dau restul, iar tu nu o să ții coloana de mașini în spate să vezi dacă nu te-au fraierit cu câțiva cenți).

5. Plajele… Așa cum bine știți sunt cu pietre, dar asta nu înseamnă că n-am văzut familii cu copii. Eu înainte să ajung în Croația am auzit o grămadă de mămici, că ele nu-și duc copiii în Croația că plajele sunt nasoale și nu pot face cei mici castele de nisip și juca în voie. FALS! Da, nu este nisip pe niciunde (cică a fi ceva pe lângă Opatija, dar noi nu am mers în căutarea lui), dar celor mici le pui niște papucei de apă, cu care pot sta linștiți și pe plajă și n-ai treabă cu ei. Era PLIN de copii la Duga Uvala, unde ne-am bălăcit noi, da o să vă povestesc mai pe larg. Majoritatea adulților sunt și ei cu papuci de apă. Eu n-am suportat nimic în picioare în apă și nici nu mi-am rupt degetele pe pietre, am putut fără ei. În schimb nu prea am putut sta la plajă pe pietre. Nu sunt eu foarte pretențioasă de felul meu pe la mare, când am nisip sub mine nu am nevoie de sezlong, dar aici am avut nevoie de el, obligatoriu a fost. Un sezlong (fără umbrelă) a fost undeva la 10 ron/zi, așa că în zilele în care am stat la plajă mai mult, mi-am luat.

6. Apa… Wow, apa este, cred, cea mai mare binecuvântare în Croația. Mă minunam de apa aia de câte ori o vedeam, de Clau deja începuse cu glumele: “cum e apa azi, mai verde, mai albastră?” :) Era superbă, verde, albastră cum vrei să-i zici. Mare mai frumoasă n-am văzut niciunde… Tot noroc cu pietrele, căci se știe că nisipul tulbură apele și nici în cele mai frumoase vise, plajele cu nisip nu au apă ca cele cu pietre sau pietricele. Da, da, da… prefer plajele cu pietre dacă îmi aduc astfel de apă!

7. Mâncarea… Nu sunt deloc stilați și atenți la detalii, deh, slavi… dar mâncarea e bună. Eu vreau să precizez că în Croația am mâncat cea mai bună Pizza Margherita după Italia. Totul stă în ce pui pe ea, în România, Pizza Margherita e oribilă pentru că de obicei nu se folosesc materiale bune la prepararea ei, la noi primează Pizza cu de toate (de asta o să auziți muuulți români că pizza e proasta în Italia sau în țările din jurul Italiei, căci românul e învățat cu pizza tip shawarma și nu dă doi bani pe calitatea produselor de pe o pizza simplă). Bucătăria în Istria, cel puțin, seamănă cu bucătăria italiană. O să vezi tot felul de brânzeturi și șunculițe, fix ca la italieni. O să vezi multe soiuri de paste în meniu, dar dacă nu vrei să papi ca în Italia și cauți ceva mai local, recomand Pljeskavica, care se papă și la noi prin zona Timișoarei, dar la croați se face altfel decât la sârbii care au inspirat bucătăria din Banat și Ćevapčići, un fel de mici dar puțin mai îndesați decât micii de la noi, care de regulă se servesc cu o pastă de ardei și roșii, nu cu muștar. Noi pasta aia am zis că e zacuscă, dar nu e, doar seamănă. Clau și-a comandat și frigărui și a primit pasta respectivă și pentru ele. Bucătăria croată înseamnă și multe fructe de mare, dar noi nu suntem fani, așa că nu pot vorbi despre ea, însă pentru fani e un fel de rai.

8. Ce bem în Croația? Eu m-am ferit de băuturile gazoase ca cel negru de tămâie, căci ultimul lucru pe care îl doream în vacanță era să fiu un balon gata să se ridice, dar Clau a zis că a lui obsesie, Coca Cola, nu e la fel de bună ca la noi, se aseamănă cu Cola din Austria care e diferită ca și gust. El știe exact ce gust trebuie să aibă Cola și cică în China ar fi băut cea mai proastă Cola ever. Credeați că e la fel peste tot? :) La capitolul bere, eu am fost fericită, căci am găsit Bavaria (da râdeți, știu că e un fel de limonadă), radler-ul meu preferat, pe care o găsesc atât de greu în România. Dar cel mai mult m-am bucurat de apa plată Jana cu mentă și lămâie, din care cred că am băut litri întregi cât am stat în Croația. Am adorat-o, la fel ca și apa minerală cu gust de frăguțe, soooo refreshing… îmi venea să iau baxuri pentru acasă, dar unde să le mai fi pus în mașină :) Lumea zice că berea croată (adevărată, nu radler) este foarte bună, dar prietenii noștri nu au fost dați pe spate nici de Karlovacko, dar nici de Ozujsko. Cea din urmă am gustat-o și eu foarte puțin și mi s-a părut extrem de amară.

9. Turiștii… Dacă în general te interesează cu ce alte nații ar fi posibil să împarți stațiunea în care ajungi, află că mie Istria mi s-a părut a fi plină de nemți, italieni și maghiari. Sau poate că unii nu erau nemți, erau austrieci, dar eu nu fac diferența. Foarte mulți tineri în Duga Uvala, cred că a fost și o tabără în apropiere. Cum am prins acolo 15 august, iar în Italia se sărbătorește Ferragosto, un fel de Thanksgiving latin, familii întregi de italieni au dat buzna în Istria, chiar i-am văzut pe zi ce trecea înmulțindu-se vertiginos. Deci dacă nu îți plac italienii, evită Istria la mijlocul lui august.

10. Altele… În Croația se poate ajunge cu buletinul, nu ai nevoie de pașaport și de nicio viză. Benzina și motorina sunt mai ieftine în Ungaria sau Serbia decât în Croația, dar nu cu mult. Mâncarea mi s-a părut diversă, iar o alternativă la restaurantele scumpe sunt terasele sau patiseriile. O patiserie foarte răspândită în Croația, pe care mai apoi am întâlnit-o și în Slovenia este Mlinar. Puteți cumpăra vinuri și ulei de măsline de la producătorii locali. Noi chiar am găsit livezi întregi de măslini pe drumul spre Vrsar și am oprit să le vedem și să luăm ulei de măsline cu rozmarin (care e demențial, deja am consumat jumate de sticlă, că îl punem peste orice, atât de mult ne place) :)) Dacă sunteți fani, luați bucuros, are preț de Cora…

În caz că vreți să mergeți în țara asta frumoasă, dar vi se pare o prea mare bătaie de cap să vă ocupați de rezervări, să vă întrebați cu ce ar fi mai bine să ajungeți la destinație sau la cât o să ajungeți cu taxele de drum, vă recomand un Circuit Croația (+ Muntenegru) sau un Weekend Croația (+ Slovenia). Prețuri mici, deja extrasezon, dar în Croația vremea este minunată în septembrie. De încercat!

P.S. Ce am uitat că să vă spun în acest articol, căci 100% am uitat, cu siguranță o să vă spun în următoarele ;)

10 comentarii

1. Comentarii, comentarii :))
    – din Bucuresti in Croatia se poate ajunge dintr-una fara probleme, am facut asta de doua ori. La intors e mai nasol :)
    – la taxele de autostrada sau in alte locuri in care accepta plata in euro este un curs mai prost, de asta s-ar putea ca si banutii dati rest, kunele, sa fie mai putine decat te astepti;
    – exista destule plaje cu nisip in Croatia, daca vrei musai la ele, doar ca trebuie sa afli dinainte unde sunt;
    – cand eram acolo le-am trimis prietenelor mele un mesaj prin care le spuneam ca pizza mai buna ca in Croatia nu am mancat niciunde;
    – am baut si eu litri intregi de Jana, si adevarul e ca si de nevoie, dar si sticlele alea sunt foarte prietenoase :)) Din pacate, nu am baut radler de-al lor, doar Gosser cu lamaie, foarte buna;
    – la Cola zero, de care beau eu, nu am sesizat nicio diferenta, dar a fost o incantare pentru mine sa existe mai peste tot la sticla de 0.25;
    – cand am facut rezervarile, toti croatii care nu imi puteau oferi cazare imi spuneau ca in saptamana cu 15 o sa fie prapad, ca mai ales italienii vin buluc. Am vazut si italieni destui, dar nemti mai multi ca in concediul asta nu am vazut niciunde :) Mi-a placut aglomeratia lor de weekend prelungit, luni ii cam duceam dorul, era asa liniste…

1. Da, voi nu va incadrati la doua zile de drum, dar voi sunteti caz special :P

Mda, noi in lunea de dupa weekendul prelungit n-am mai fost acolo :((

2. Noi urmeaza sa plecam in concediu, si ne-am luat cazare in Zagreb, vrem sa vizitam si acolo putin, iar apoi sejurul e in stastiunea Makarska. Am tot cautat informatii pe net despre statiune, se pare ca e una de tineret, centru vechi, multe localuri, posibilitati de shopping, cam tot ce vrei.
    Pe mine nu ma deranjeaza pietrele, asa am avut si in Spania, si ne-a placut mult, sotului meu nu ii place nisipul care ramane si se strecoara peste tot :))
    Din pacate, kuna nu gasesti in Ro sa cumperi, asa ca trebuie sa platim drumurile in euro, sper plata cu cardul sa fie ok la shopping si restaurante, am inteles ca la receptia hotelului unde vom sta, este schimb valutar, vom vedea acolo daca schimbam sau nu.
    O zi vrem sa vizitam Dubrovik – initial acolo am vrut cazare, dar nu ne-a placut hotelurile si iesirea la mare, iar pretul e cat un sejur UAI in Turcia, deci nu prea se justifica.
    O zi vrem sa mergem in Plitvice, acolo ne si cazam, apoi spre Austria.
    Sper sa fie mancarea buna, micul dejun este foarte important pentru noi, si am mai auzit ca in Croatia gasesti cele mai frumoase suveniruri, asa e?

1. Iti răspund repede până nu pleci :)

Kuna poti cumpara de la Zagreb (bancă sau office exchange). Sigur poti plati cu cardul în multe locuri, dar de exemplu poate vrei un suvenir de undeva unde nu se poate cu cardul (magazin super mic), sau un suc, sau o inghetata sau un covrig etc… Ideea este că e bine să ai ȘI ceva kuna la tine. Da, noi la restaurante, hoteluri si supermarket am platit exclusiv cu cardul, iti ia in moneda lor, nu e nicio problema.

Suvenirurile sunt tare dragute, dar noi anul acesta nu au luat prea multe, ne-am mai potolit fata de primele excursii cand veneam cu pungi si pungulite inclusiv pe avion (acum nici nu te mai lasa) :))

Iti doresc o vacanta super draguta, cu vreme buuuna nu ca asta de la Cluj care ma omoara lent :P Astept povesti, abia le astept. Drum bun :*

2. Daca nu ati plecat inca, vedeti comentariile mele (florinbad) pe forumul Softpedia. Acum doi ani am urmat acelasi traseu pe care va duceti voi acum (Muntenegru – Canionu, Tara, Zabljak, Cetinje, Kotor; Croatia – Dubrovnik, Makarska, Trogir, SPlit, Lacurile Plitvice). Daca doriti comentarii mai deatliate, va stau la dispozitie.
      Anul acesta am iesit pe la Orsova, apoi am urmat traseul: Belgrad – Zagreb Sibenik – Lacurile Krka – Rovinj – Pula – Venetia (Italia) – Pestera Skocjan (Slovenia) – Pestra Postojna (Slovenia). La fel, daca doriti informatii proaspete, va stau la dispozitie cu mare placere.