Creta: câteva detalii logistice și recomandări utile

Înainte să mai povestesc despre ce am mai văzut și făcut prin Creta cea minunată și însorită, am alcătuit un articol care să răspundă câtorva întrebări frecvente referitoare la vacanța în Grecia (care vacanță, fie vorba între noi, îmi pare că s-a petrecut cu multă vreme în urmă, la ce ritm și ce ploi ne-au lovit imediat după ea). Mulți ne-au întrebat de unde am apucat planul vacanței având în vedere că urma să fie prima cu Albert și urma să fie oarecum în extrasezon, ceea ce noi nu mai gustasem. Și recunosc că nu a fost chiar floare la ureche din niciun punct de vedere, iar faptul că noi, mulți/prea mulți ani, am mers în vacanța mare tot în “sfânta” lună august nu ne-a ajutat prea tare la “făcut temele de acasă”. Dar i-am dat de capăt într-un final și zicem noi că a ieșit destul de bine. Nu perfect, nu pe placul oricui, cu o grămadă de elemente noi și alegeri foarte personale, dar n-am avut pretenții și după cum am menționat în articolul trecut n-am avut nici măcar așteptări :)

Planul a fost din start să mergem la mare oarecum în extrasezon, dar totuși undeva unde să fie cald, iar în apa mării să se poată face baie cu lejeritate, căci cel puțin eu nu suport apa rece, unde mai pui că nici nu puteam să concep să ajungă Albert la mare pentru prima dată și să nu-l putem băga în apă. După câteva căutări, am găsit foarte potrivită perioada de început a lunii iunie, iar variantele din care am ales au fost: Antalya (care a căzut prima din motive strict subiective), Cipru (despre care nu știam mare lucru și nu prea știu nici acum, dar pare interesant), Rodos (care e tare fain, ne tentează în continuare și îl avem în vedere pentru altădată) și Creta (la care am rămas până la urmă și vă spun că nu puteam alege mai inspirat). În toate aceste locații la început de iunie e suficient de cald, iar apa pare să fie numa bună de bălăceală.

Utile: Noi am prins în prima săptămână din iunie temperaturi în medie de 28-29 de grade. În primele două zile au fost chiar 26-27 de grade, dar în ultima zi pe insulă s-a ajuns deja la o maximă de 33 de grade. Apa se încălzește destul de repede, astfel că dacă în primele două zile nu a părut foarte caldă pentru gusturile mele, mai apoi a fost perfectă spre cam caldă (gen ceai în zilele în care s-a trecut de 30 de grade în aer). Soarele pârjolește, astfel că 28 de grade în Creta nu seamănă cu 28 de grade la Cluj și am fost surprinsă să-mi înroșesc umerii în condițiile în care foloseam FP50 (aceeași cremă de ani de zile cu care știu că nu mă ard). Pentru cei mici musai creme special formulate pentru ei, nu cremele de adulți, altfel nu se poate. Recomand cu mare căldură La Roche-Posay Anthelios Dermo-Pediatrics pentru bebelusi SPF 50+, care a funcționat perfect pentru un bebe super alb ca al nostru :) Cerul Cretei este extrem de senin mereu, zici că cei de acolo nici nu știu cum arată norii, iar noaptea temperaturile nu scad scad sub 23 de grade (în iunie!!). De la jumătate de iunie până pe la final de septembrie temperaturile sunt foarte mari, peste 35 de grade zile în șir. Oricât iubesc eu căldura nu-mi pot petrece vacanța în caniculă, că nu mă pot bucura de nimic. Așa că final de mai/început de iunie pentru Creta e ce vă recomand eu, dacă vă bate gândul.

Drumul l-am vrut din start cu avionul. Albert se comportă destul de bine și-n mașină dacă stă cineva lângă el, dar totuși cu avionul ajungi mai repede oriunde. N-aș fi mers cu mașina nici la mare la noi, cel puțin nu anul acesta, poate nici anul viitor. Așa că ne-a interesat o destinație unde să nu stăm în aer mai mult de 2 ore, iar spre Heraklion din Cluj faci ușor sub 2 ore și e suficient, căci sunt copii care își pierd răbdarea foarte repede. Spre bucuria mea, Albert s-a comportat bine, deși mi-am făcut foarte multe probleme că va plânge, că i se vor înfunda urechile, că se va plictisi, că îl va deranja zgomotul de fond, dar după decolare… a dormit până la destinație :) A făcut la fel dus/întors, deci prefer să cred că nu a fost chiar o întâmplare.

Utile: Noi am zburat cu Blue Air. Nu am avut întârzieri și niciun fel de derapaje. Zborul cu copii mici (câteva luni până la câțiva ani) poate fi OK sau poate fi o tortură. Mi-am dat seama că se plânge mult în avion. Erau foarte mulți copii mici în vacanță cu avionul, așa că mă gândesc că și acolo unde e “cu cântec” trece și până la urmă vor deveni prieteni cu avionul. O bunică mi-a spus că nepoata ei în anul anterior a plâns tot drumul, iar anul acesta a fost muuult mai bine, nu s-au lăsat descurajați de plânsul de anul trecut și bine au făcut. În plus, n-ar trebui să uităm că la fel ca și în cazul adulților, sunt copii care adoră avionul și alții care se tem, le este rău (greață) sau pur și simplu se plictisesc, ori nu vor să stea în centuri, dar spre deosebire de adulți ei se manifestă fără jenă. În acest caz răbdarea și empatia sunt tot ce avem la îndemână :)

Cazarea este mult mai importantă atunci când nu mai călătorești doar în doi. Recunosc, pentru noi cazarea nu a fost importantă aproape niciodată, până acum. De data asta am ales un hotel de 4 stele, știind clar că la greci 4 stele sunt de fapt 3. A fost bine, deloc spectaculos, dar a fost cum ne așteptam să fie. De asemenea, am ales cazarea într-un oraș, al treilea cel mai mare din Creta. Sigur, orașul are zeci de km întregi de plajă, nisip fin, mare albastră și toate facilitățile unei stațiuni, dar are și spital, farmacii, magazine cu de toate, parcuri, un milion de taverne, un centrul vechi absolut încântător și în fine, este un oraș aproape ca și Clujul în caz de probleme ce trebuiesc rezolvate urgent. Dar despre superbul oraș, într-un articol viitor, acum am dorit doar să subliniez faptul că nu am ales cazarea într-o stațiune izolată, oricât de tentant ar suna “hotel de plajă, vedere spre mare, într-un golf sălbatic”.

Utile: Detalii despre hotel vă pot oferi cu cea mai mare plăcere, la cerere, căci nu știu ce detalii logistice să dau fără reper. Vă spun doar că la acest hotel am descoperit cât de prietenoși sunt grecii, iar dacă mai aud pe cineva că românii sunt cel mai ospitalier neam, m-am lămurit că nu i-au cunoscut pe greci. Noi am luat demipensiune, dar pur și simplu cazarea cu cina inclusă nu-i de noi. Ne-am fi dorit mult să încercăm toate tavernele minunate ce există prin Creta, arată de zici că este concurs “care tavernă este mai frumoasă”, iar mâncarea pe măsură, însă având cina inclusă la hotel, ne-am limitat la niște prânzuri în oraș și de multe ori ne-am grăbit la cină, ca să nu mai spun că mie îmi era rar foame seara și mâncam mai mult doar că… era mâncarea acolo :)

Alte precizări utile:

Transportul pe insulă este foarte bine pus la punct, noi am călătorit cu autobuzele lor peste tot, nu au întârzieri, sunt moderne, iar biletele au prețuri normale.

Apropo de prețuri, nouă nu ne-a părut scumpă Creta, deși ne așteptam să fie, fiind insulă, dar este accesibilă, mult mai accesibilă ca și Croația de exemplu (probabil și mai accesibilă ar fi Grecia continentală).

Dacă doriți să închiriați mașină (sau mai ales un anumit tip de mașină) nu lăsați asta pentru când ajungeți ci închiriați în avans, noi am ratat acest plan pentru că ne-am gândit prea târziu când vrem să închiriem și ce model (Fiat 500 am vrut și se pare că trebuia să-l rezervăm de acasă).

Supermarket-urile Synca sunt peste tot pe insulă, au prețuri foarte bune și produse populare atât la nivel european cât și produse locale (mai ales lactate de vis).

Localuri recomandate (aka testate):

În Rethymno: Barrio The Neighbourhood Cafe (cafea de origine, dulciuri delicioase, best in town), Bankery (restaurant, bar, patiserie [cele mai bune plăcinte cu spanac], cafenea), Lemonokipos Restaurant (o grădină fabuloasă, ideal pentru cina în grădină la lumina felinarelor).

În Bali: Ligo Vouno Ligo Thalassa (o tavernă autentetică cu un view sublim în golful Evita, mâncarea a fost mai mult decât delicioasă, atmosfera simplă și caldă), Mambo Beach Bar (o terasă care ne-a plăcut mult, fresh-uri bune și desigur priveliște de 100 de puncte).

În Plakias: Ostraco (restaurant, bar, cafenea [un frappe greu de uitat] cu o priveliște tare frumoasă spre Marea Libiei).

În Chania: Paradosiako Taverna (unde am luat o masă grecească în toate cele, bună de tot, atenție platoul de două persoane este de fapt pentru 3 persoane înfometate). Bine, nu mă îngrijorez că nu o să găsiți ceva pe placul vostru în Chania la acest capitol, oricum.

Dacă mai doriți și alte informații despre Creta (în deosebi zona Rethymno), simțiți-vă liberi să întrebați, mai ales că sezonul vacanțelor la mare este încă la început ;)