Răul de mișcare în călătorii și câteva remedii

Aproape că nu ți se poate întâmpla o chestie mai nasoală când călătorești, decât să-ți monitorizezi majoritatea acțiunilor în funcție de gândul: „băi, mie s-ar putea să-mi fie rău”! Asta-s eu de când mă știu și mult am „studiat” până să-mi dau seama că pot remedia acest paradox. Mai e careva în barca asta? Da, barca, pe barcă nu mi-e rău.

sick

Tata mă mituia în concedii: „te duc la bazin/film/pe deal/în valuri etc sau îți iau colac/înghețată/minge (obsesia mea) etc dacă reușești să nu vomiți în mașină până ajungem, hai că poți!” Puteam uneori, da’ numai eu știam ce greu îmi era… Mi-e rău în mașină de înnebunesc, cu o singură excepție, dacă conduc n-am nici pe naiba, fapt pentru care conduc numai eu, mereu, căci mai bine stau leșinată două zile de oboseala celor 1000 de km, decât să vomit o dată la 70 de km. E valabil și pentru autobuz, microbuz sau autocar (încă dinainte de a mă urca în ele). Pe avion mi-a fost rău o singură dată, de la cele mai nasoale turbulențe pe care le-am prins (deci se pune că mi-ar fi ok overall), iar pe tren și barcă, după cum spuneam, n-am nimic…   încă :D

Totuși, am observat că în timp, lucrurile par că s-au îmbunătățit. Asta și pentru că am învățat eu mai multe despre mine și felul în care se adaptează organismul meu la mișcare și mijloace de transport. O piatră de încercare a fost vacanța în Croația de acu’s doi ani, o vacanță în care am fost cu mașina, dar n-am condus eu și în care eforturile de a remedia răul de mișcare au dat cele mai bune rezultate de până în prezent.

Cum încerc să previn răul de mișcare:

  • în primul rând, înainte cu două sau chiar trei zile înainte de o călătorie lungă, am mult mai multă grijă ce mănânc, cu ajutorul unui robot de bucătărie îmi fac mai multe smoothie-uri din fructe și legume ca să îmi curăț bine organismul
  • cu o zi înainte mănânc mult mai light și renunț la ceaiurile care mi-ar putea provoca un deranj stomacal, de genul ceai verde sau ceai negru și le beau pe cele care relaxează stomacul: tei, sunătoare, mușețel sau mentă
  • nu mănânc ceea ce m-ar putea balona și în special ouă, am auzit foarte multă lume care suferă de rău de mișcare că le evită pe toată durata călătoriei
  • de evitat ar fi și lactatele și nu mă refer la cei care au o intoleranță cunoscută ci la cei care le consumă în mod normal
  • în dimineața călătoriei mă trezesc cu cel puțin o oră mai devreme decât ar fi normal, beau o cafea slabă fără lapte și mănânc eventual puțină pâine prăjită cu ardei verde sau castravete (însă atenție, castravetele deși debalonează și reduce senzația de greață, poate fi foarte păcătos pentru cei ce au probleme cu bila)
  • pe mașină încerc să dorm cât mai mult posibil, doar că uneori chiar nu e posibil și atunci îmi trebuie la îndemână ceva sărat de ronțăit și apă la o temperatură normală (adică nici foarte rece, nici clocită, ca la Zmei așa) happy
  • Doamne ferește să citesc ceva pe mașină, că știu ce urmează laughing faptul de a sta cu ochii într-o carte sau într-o revistă ori pliant turistic mă trimite la pungă instant
  • hainele comode și spațiul suficient pe locul meu sunt esențiale și ele ca să nu mi se facă rău, la fel și căldura din mașină, dacă e doar cu puțin mai cald decât ar fi normal deja nu-i de bine
  • în schimb, mi-aș goli mintea dacă aș intra pe net, aș hălădui pe site-uri, mi-aș face liste în memorie cu ce să mai cumpăr de pe elefant sau de prin alte părți
  • muzica în mașină mă relaxează foarte tare, dar numai atunci când nu mă chinui să o aud, așa că ceva în surdină mai mult mă stresează
  • nu în ultimul rând, contează mult și șoferul, un șofer relaxat și cald la volan îmi dă o oarecare siguranță pe traseu, nu mă refer la frica că s-ar putea întâmpla o nenorocire, ci la felul în care conduce, cum prinde curbele, cum evită gropile, cum face depășirile și cum se joacă cu frânele, deci un Raikkonen la volan nu-i de mine, îl prefer în dreapta, ca să zic așa happy

Bun și acum o să mă întrebați: „fată, dar de ce nu iei medicamente?” Păi iau, dar nu merge numai cu ele. Ani la rând am luat bobițele alea verzi de Emetiral până m-am imunizat la el și tot rău îmi era. Până n-am schimbat ceva fundamental în felul în care mă comport cu organismul meu înainte de călătorie nu s-au întâmplat minuni.

Știu povestea, știu remediile standard, știu ce provoacă răul de mișcare și că parte din el are o bază psihică, mai ales după dese episoade de rău de mișcare din copilărie. Dar dacă mai știți alte remedii sau ați descoperit ce funcționează pentru voi, vă aștept aici comentariile.

Bonus: mi-e rău și în carousel, foarte rău chiar, dar și în leagăne, mai ales dacă se mișcă foooarte încet. Desigur, în roller coastere nu mi-a fost rău niciodată! Paradoxal!

7 comentarii pentru “Răul de mișcare în călătorii și câteva remedii

  1. Si eu fac parte din clubul celor cu rau de miscare (masina, avion, barca, leagane) sad
    Am observat ca daca am aer rece care imi bate in fata (evantai sau suflatoarea din avion) si tin ochii inchisi imi e mai ok. De asemenea ma ajuta sa imi faca cineva masaj la palma. Daca e scurt drumul, nu mananc cu 3-4 ore inainte. Ceaiul de ghimbir imi face si mai multa greata, dar am descoperit pastilele cu ghimbir (emetin) care functioneaza cat de cat, la fel si bomboanele mentolate.
    Lamaia cu care se grabesc toti sa te serveasca atunci cand iti e rau e un mare no-no! pentru ca provoaca aciditate si sporeste senzatia de rau. Mai bine ceva mentolat.
    Cam astea ar fi experientele mele, spor la calatorii fara rau de miscare!

  2. La mine nu e asa sever dar cu busurile chiar am o problema. Ca si tine, in ziua plecarii „tin post” (beau cafea si cam atat). Si doamne feri sa ma pun sa citesc pe bus. E reteta pentru dezastru.
    Pe avion nu mi-a fost niciodata rau, in masina e cand-cum (depinde de cine e la volan; cu unii nu am treaba, cu altii…le cer sa ia pauza de aer….). La volan chiar nu am probleme niciodata.
    Am gasit niste medicamente foarte bune pentru rau de miscare si le am mereu la mine (sotul are probleme mai mari ca mine).
    Ca rezultat, eu evit busurile ca dracu tamaia. Avion, tren …astea-s pentru noi happy

  3. Eu m-am tratat de răul de mișcare cu muzică. Cele mai mari probleme le aveam cu autocarul, dar și cu mașina mica, așa că am decis să îmi astup urechile cu căști ”ventuză”, adică din alea cu cauciuc, gen cele de la Samsung, nu de Nokia. Ideea e că în ureche sunt niște receptori responsabili cu detectarea mișcării, pe care dacă îi păcălești cu muzică, adică îi menții în echilibru, nu mai ai nici o problemă. Nu e de la stomac sau de la ce mănânci big grin Încearcă! happy

  4. Eu am rau de masina, rau de tren (daca stau cu spatele la sensul de mers), de vapor, de carusel. Daca pierd contactul vizual cu exteriorul e jale, in autobuz nu pot sa citesc nici macar mesajele de pe telefon ca mi se face rau instantaneu. In avion nu am avut nimic, dar am luat emetostop si am folosit niste bratari magnetice, care chipurile ar face bine. Acum nu stiu care dintre ele a avut efect. Raul de miscare se manifesta diferit, de la o persoana la alta. Eu, spre exemplu, mananc aproape tot drumul covrigei si rontai dropsuri cu menta sau cu fructe pt a nu mi se face rau. La mine au efect.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.